This is like discovering Plutonium... by accident!

- What did you do the rest of the day?

- I saw "Titanic". So that old woman, she's just a liar, right?

- And a bit of a tramp if you ask me.
 
 
Det finns en del saker här i världen som man, som en modernt fungerande människa, förväntas och förutsetts ha på sin meritlista. Att ha sett “Titanic” är en sådan sak. Jag har inte sett “Titanic”, nor do I, i ärlighetens namn, have any intention of seeing it. Att få en närmare förklaring till ovanstående konversation mellan Jerry Seinfeld och George Costanza är väl egentligen det kanske enda skälet jag kan se till att ompröva det beslutet.

Däremot, och här kommer vi till det här inläggets faktiska kärna, har jag i dagarna sett till att kunna bocka av en annan förväntad erfarenhet från västvärldens att göra-lista. Jag har besökt Paris. Väl i Paris ges man tillfälle att kryssa av ytterligare ett par punkter. Detta åstadkom jag: 
  • Jag har konstaterat att Eiffeltornet är högt. Både under- och ovanifrån.
  • Jag har promenerat på Champs “Allsvenskans mest överskattade” Elysées.
  • Jag har triumfierat vid en välkänd båge.
  • Jag har fått bekräftat för mig att Mona Lisa ler mystiskt även på nära håll.
  • Jag har tillskansat mig känslan av se en hel hög bullriga människor kliva in i ett av stearinljus upptänt Sacre-Coeur och plötsligt hålla käften.
  • Jag har spankulerat förbi porrgatorna, samt övriga kvarter, i Montmartre. Amelie syntes inte till.
  • Jag har inte ätit på ett franskt McDonalds. Att det heter Le Big Mac vet ju alla redan ändå.

Bland de egentligen betydligt viktigare upplevelserna hanns bland annat följande med:

  • Jag har, av tillförlitlig lokalbefolkning, lärt mig hur den semilegendariske hockeyikonen Tomas “Bromsen” Srsen uttalar sitt efternamn.
  • Jag har druckit mer whiskey än de beryktade gerillasoldaterna Picaros.
  • Jag har personligen samtalat med en personlig vän till den än mer semilegendariske hockeyemblematen Jergus Baca.
  • Jag har avnjutit "Walk the Line" med fransk textning.
  • Jag har närstuderat Paris boulegubbar. Som en följd är jag på jakt efter en täckväst.

PUSS!

/Jimmy Bullard





Fotnoter about hard facts


Nor do I have any intention of seeing it  -  Hommage à Larry David som ser cowboys som sin svaghet.

Jerry Seinfeld  -  Är inte en happy-go-lucky-kille. He's not happy, he's not lucky, and he don't go. Om något är han en sad-stop-unlucky-kille. 

George Costanza  -  Frågade en gång sin bäste vän "Do you ever just get down on your knees and thank God that you know me and have access to my dementia?"

Paris  -  Jag har egentligen ingen åsikt om denna stad. Det har däremot Filip och Fredrik. De konstaterade en gång att "generellt sett tycker vi väldigt illa om Paris". Det är roligt. Det är nog dessutom ganska så viktigt, eftersom det i Sverige finns hel hög rödvinsgenerationsmänniskor som, tämligen oemotsagda och förmodligen utan motivering, mer än gärna skulle dra på sig en fransk variant av Alan Kalter-peruken och utropa den franska huvudstaden till "the Greatest City in the World".

Tomas Srsen  -  Ståtade under sin tid i Leksand med den väldigt intressanta poängskörden 20+6. Det är vad som behövs i en kvalserie. Srsen spelade, 39 år gammal, senaste säsongen i Lillehammer.

Picaros  -  San Theodores befriare.

Jergus Baca  -  Fart, flärd, finess.

Jimmy Bullard  -  Mittfältare i Wigan som påstår sig vara halvtysk, vilket, fortfarande enligt honom, borde innebära att han tas ut i denna tyska VM-truppen i sommar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0