If it's not love, then it's the bomb that will bring us together

Hej igen!

 
Det är en trött söndag i de tomma och uppgivna blickarnas tecken. Solen skiner, men de engelska vårvindarna har nu blåst så länge och så intensivt att vintern rimligtvis borde befinna sig långt ner i seriesystemet vid det här laget. Vädergudarna verkar dock inte vilja ta några risker. Ska det vara vår så ska det vara rejält. Det som ska göras ska göras riktigt. Det som ska göras ska göras snarast.
 
Nåväl. Man kan ju såklart skylla sin dysterhet på vädret, bakfyllan, för många tentor eller SVTs telefonväxlar tills korna kommer hem, lägger sig och sover i sina kosänger, går upp, äter kofrukost och åker till kojobbet igen, men alla dessa faktorer är, som vi alla vet, sekundära fram till den 10 april. Allt faller naturligtvis tillbaka på kvalserien. Människor brukar tala om lumpen som en berikande merit. Borde inte faktumet att jag under mitt liv snart genomlidit sex kvalserier, varav fem under de senaste fem åren, falla in under något liknande? Kvalserien, eller, som jag brukar kalla det, helvetet, genomsyrar mina dagar från början till slut. Utan kvalserien kanske jag hade kunnat göra bra ifrån mig på riktigt på de två tentorna den här veckan. Utan kvalserien hade jag kanske inte uppträtt som Kalle Anka mot min sambo. Utan kvalserien hade jag kanske inte åkt hem tidigt igår. Utan kvalserien hade jag kanske besvarat de pussar jag fick. Vad som händer om Leksand förlorar mot Södertälje imorgon vill jag inte ens tänka på.
 
Något många inte vet är att det brittiska indierockbandet Bloc Party (som för övrigt jockade på The Arc här i Brighton igår, jag var i alla fall nästan på väg dit ett tag) skrivit en låt om kvalserien. Den heter ”Like Eating Glass”. Ett litet utdrag:
 
It’s so cold in this house
I can't eat, I can't sleep
I can't sleep, I can't dream
An aversion to light
Got a fear of the ocean
Like drinking poison, like eating glass
It's so cold in this house
 
 
 

PUSS!
 
/Klaus Allofs






Fotnoter about hard facts


Det som ska göras ska göras riktigt. Det som ska göras ska göras snarast.  -  Fastslog redan Cornelius.

SVTs telefonväxlar  -  Carola fuskade tydligen till sig vinsten i Melodifestivalen. Det är ju verkligen förjävligt. Tänk vad man ska behöva stå ut med.

Att referera till kor som kommer hem  -  Hommage à Feber.

10 april  -  Dagen som i folkmun är känd som "Dagen D". Leksand möter Bofors då.

Kalle Anka  -  Hommage à Kim Källström från Partille samt Andres Lokko.

Södertälje  -  "Or as I used to call them - cunts" som Ricky Gervais brukar säga.

"I can't eat, I can't sleep"  -  Jag räknar med att det är en hommage à The Contest.

Kommentarer
Postat av: jöne

köpte ju plattan silent alarm förra helgen och blev mycket positivt överraskad. this modern love är ju hemskt bra. nu kollar jag och elly på dvd:n som hängde med plattan. coolt, coolt. "Don't get offended, If I seem absent minded"

2006-03-19 @ 16:44:14
URL: http://loupita.blogg.se
Postat av: Ulf Taavola

Jag har själv gjort lumpen. Åtta gånger upp i det kallaste av norrland. För att arbeta fram min vinnarskalle. Just nu känns det bara tomt.

2006-03-19 @ 22:39:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0