I've got nothing against Maggie

Hej igen!

Det ska sägas att min för ett tag sedan nämnda sitcomfetisch gjort att ungefär hälften av mitt aktiva ordförråd är fyllt med engelska termer. Trots detta, och trots att jag nu snart bott ett år utomlands har jag dock normalt sett inga problem med att veta när jag ska prata svenska, och hur det i sådana fall ska göras. Ibland blir det hur som helst lite fel.

När jag nyligen lämnade datasalen för att ”gå hem till Marcus” så gick jag runt en, så kallad, knut och vara nära att krocka med en tjej. Tjejen känner jag förvisso inte (även om jag kanske borde gjort det, eftersom jag inte helt kan bortse från möjligheten att jag varit full i samma hus som henne en eller flera gånger), men hon sitter mittemot mig i den aktuella datasalen. Jag hade hört henne prata svenska med sin kamrat. Hon hade hört mig prata svenska med Lovisa och Johanna. Likväl gick samtalet efter nästan-krocken till såhär:


”TJEJEN”: He... (Hon är här på väg att hälsa glatt. Detta uppmärksammar inte Tug.)

TUG: Ooh.. Sorry..


”TJEJEN”: Oj, förlåt! (Här ler ”Tjejen” och lämnar platsen.)

TUG (till sig själv): Jaha... 


Det hela var lite pinsamt. Vad som var pinsammast får den alerte/alerta tug-läsaren själv bestämma. Var det att jag, efter fyra månaders tid, inte kände igen en person jag rimligtvis borde känna igen, eller var det faktumet att jag verkade vilja framstå som mer engelsk än jag egentligen är? Skicka era svar till maano på Lunarstorm.


PUSS!

/Toni Turek





Fotnoter about hard facts


Ibland blir det hur som helst lite fel  -  Andra tillfällen när det blir "lite fel": När Robert Laul skriver en kontaktannons åt Zlatan. När GES comebackar. När Jack Ruby blandar sig in i bilden. När Joey Tribbiani använder sig av synonymlexikon.

Att "gå hem till Marcus"  -  Frank Rost förstår, högst eventuellt, vad som menas.

"Tjejen"  -  Hommage à Daniel Forsaeus.

Tug  -  När hela laget har en svacka verkar det som att det bara är Tug som har en svacka, som Zlatan uttryckte det igår.

Jaha...  -  Hommage à Bert Ljung.

Toni Turek  -  VM-guldmålvakt 1954, och förhoppningsvis släkt till den tjeckiske hockeymålvaktsfantomen och VM-spöket Roman Turek. 

Kommentarer
Postat av: fanny

hah! det där har jag gjort tusen gånger, åt båda hållen. ännu värre när man är hemma och hälsar på, och säger excuse me och sorry när man går på stan och alla går in i en. (I say, terribly rude people, those Swedes)
i hope thou art fine th(thorn)is fine morn. död åt Ye Olde English!

2006-05-25 @ 11:18:25
URL: http://fanny.blogsome.com
Postat av: jennnny

jag lyssnar på bob hund, har aldrig riktigt gett dem en chans.. och jag har inte fått ett enda gästboksinlägg, ganska besviken faktiskt. det är gratiskonsert med johnossi ikväll. tror inte att jag orkar ta mig dit dock, de spelar igen på lördag, kanske då. angående bloggen så borde du väl försöka bli lite trevlig?

2006-05-25 @ 16:58:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0