Common sense and a guy in a wheelchair

Hej igen!

Jag misstänker att min toalett i Uppsala är trasig. Det är inga stora grejer det handlar om, men varje gång jag exempelvis spenderat en helg (eller, som ganska nyligen, en sommar) hemma i Leksand har vattennivån i toaletten sjunkit påtagligt. Detta är dock ingenting som tynger mig. Tvärtom. Låt mig berätta varför.

I ett avsnitt av Seinfeld åker Jerry till Florida för att hälsa på hos sina föräldrar. Under tiden får Elaine order att ta hand om Jerrys post. När George får reda på att Elaine fått detta uppdrag blir han svartsjuk och undrar hur hans bäste vän kan behandla honom så illa. Jerry försöker då lösa situationen över telefon:

"George, listen to me, I have a very important job for you. I want you to come by twice a day and flush the toilet so the gaskets don't dry out and leak."

"What about the mail?"

"This is far more important! You must exercise the gaskets, George!"


Denna episod är, som ni nog förstår, något som utspelar sig i mitt huvud varje gång jag ser min uttorkade toalett. Kontentan blir alltså att varje gång jag kommer tillbaka till Uppsala så blir undantagslöst effekten att jag förr eller senare tänker på meningen "You must exercise the gaskets, George!" och sedan skrockar jag välmående och tänker på alla fina stunder i livet.


PUSS!

/Hans-Günther Bruns





Fotnoter about hard facts


Uppsala  -  The pesto of cities.

Leksand  -  Fortfarande årets tillväxtkommun 1998.

"I ett avsnitt av Seinfeld"  -  Man kan ibland undra hur mycket en skribent pratar som hon eller han skriver. Den förmodligen vanligaste femordsserien i den här bloggens historia är "i ett avsnitt av Seinfeld", och jag törs lova att utfallet blir detsamma om man går man genom mina samtliga muntliga samtal i mitt liv. Den ende som jag inte ständigt säger det till är förmodligen Björn, som jag helt sonika räknar med att han redan vet allt som händer i alla avsnitt redan (en förutsättelse som allt som oftast brukar visa sig korrekt).

Elaine hämtar post  -  Anledningen till att Kramer, Jerrys granne, inte fått uppdraget är att han sålt filmrättigheterna till sin coffeetablebook about coffeetables för en stor summa pengar och därför beslutat sig för att pensionera sig och bosätta i Florida i huset bredvid Jerrys föräldrars. Det ska här eventuellt tilläggas för okunniga läsare att Kramer inte har ett enda någorlunda vettigt jobb under hela serien.

George  -  Tror inte på Gud, bortsett från när det handlar om "the bad things".

Tänka på alla fina stunder i livet  -  Hommage à Wallraffs version av Tilde de Paula. "Hej, det är Tilde. Om du är tjej och mår dåligt, gör inte det! Tänk på alla fina stunder i livet i stället! Hej då!"

Wildcattin'

Hej igen!

För några dagar sedan läste jag genom min egen c-uppsats. Skälen till att jag tyckte att det var en bra tidpunkt att läsa om den först drygt två månader efter att jag lagt mitt sista handtag på den var två.

För det första är det ungefär den tiden som krävs för att kunna distansera sig en aning och läsa texten någorlunda objektivt. Och även om min uppsats onekligen har sina förtjänster (om inte annat är det alltid trevligt när det droppas titlar som "Highway 61 Revisited", "No Surrender", "Hurricane", "Greetings from Asbury Park, N.J." och "Don't Think Twice, It's All Right" i vetenskapliga texter), så var det som jag huvudsakligen slogs av, föga oväntat, arbetets, enligt mina ögon, inneboende uselhet.

Det ska sägas att det finns ett par faktorer som omöjliggjorde någon annan tolkning: 

1) Regler, restriktioner och, vad det verkar, direkta order från en ondskefull högre makt
omöjliggör och dödsstraffbelägger att c-uppsatser rent språkligt och stilistiskt är mer roande och eggande att läsa än en genomsnittlig svensk kommuns diarielista.

2) Alldeles innan jag läste min uppsats hade jag läst klart Chuck Klostermans debutbok (jodå, jag valde logiskt nog att läsa den första av hans fyra böcker sist) "Fargo Rock City". Klostermans allmäna briljans kombinerat med hans möjlighet att i sin odysée genom heavy metallens historia blanda in anekdoter som till exempel den om hur han under college kände trycket att vara redlöst berusad varje gång han visade sig bland folk, eftersom han skapat sig en image som "den ständigt supande rockjournalisten på skoltidningen", gjorde att betydelsen av punkt ett på den här listan inte direkt sjönk.

3) Jag har den inte alltid bekväma tendensen att i samma stund som jag har formulerat en tanke eller teori högt eller för mig själv så har min omvärld sisådär fem minuter på sig att lägga fram samma tes innan jag i mitt huvud suckar högt över det uppenbart självklara och uttjatade, och därför ointressanta, i det hela. Det gör att en uppsats uppbyggd på mina egna tankar och teorier väldigt sällan blir någon heurekabaserad läsupplevelse för min egen del.

Trots den redan nämnda uselheten så fylls jag ändå av lättnad i vetskapen att det hade kunnat vara värre. Tack och lov skrev jag inte hela uppsatsen i kronologisk ordning, utan skrev avsnitten huller om buller för att sedan pussla ihop dem. Det ska sägas att sådant kan leda till sådant som i tv-seriesammanhang är känt som continuity errors (man refererar tillbaka till något som kan läsas tre sidor senare, och så vidare), men i det här fallet var det en välsignelse. Det gjorde att den intellektuella kraschlandning jag råkade ut för lagom till arbetets slutfas doldes någorlunda. Annars hade min uppsats haft ungefär samma formkurva som Bart Simpsons betygsrapporter från lågstadiet, som börjar som en glad gubbe som sakta men säkert förvandlas till en arg gubbe med kryss som ögon. Och det här leder oss till det andra skälet till varför två månader var en rimlig tid att vänta med att läsa uppsatsen.

Så. För det andra. Jag har överhuvudtaget inte varit kapabel att läsa en vetenskaplig text på hela sommaren. Min hjärna säckade helt enkelt ihop av ren utmattning lagom till uppsatsarbetets slutspurt. Den hade helt sonika ingen lust att vara med längre, så den hängde upp "SEMESTER"-skylten och stängde igen dörren. Det kanske är att vara väl drastisk att kalla det utbrändhet, men jag vet inte vad man säger annars. Det var i alla fall mer än bara en vanlig skrivkramp, för, tro mig, jag och min skrivkramp känner varandra så väl att vi tilltalar varandra vid förnamn.

Jag vet inte vad det var som gjorde att det slog till så hårt som det gjorde just då. Kanske var det för att när jag vanligtvis hamnar i panikskrivarsituationer så är det utfallet av att jag på eget bevåg följt en överdådig Holger Fox-planering och skjutit upp större delen av arbetet så långt som det är teoretiskt möjligt. Den här gången låg jag i stället fullständigt i fas med schemat, och kanske hade min hjärna omedvetet hoppats på att få en viss belöning för det.

Det svåraste med att köra sitt intellekt rakt in i väggen är bristen på möjlighet att koppla in en autopilot som tar en in i mål. När man exempelvis är ute och löptränar och framåt slutet närmar sig ett stadium av dödströtthet kan man oftast "bita ihop" och försöka att "inte tänka" och "inte känna efter" så vet man att plågan snart är slut om man bara låter benen trumma på ett tag till. När man ägnar sig åt ett kreativt arbete som att skriva kan man av naturliga skäl inte riktigt göra det. Hela poängen ÄR ju att man tänker och känner efter. När man springer vet redan ens kropp hur man ska göra, när man skapar ska men helst komma på tankar som man inte visste gick att tänka.

Det här mentala stålbadet har onekligen satt sina spår även på den här bloggen. Den totala oförmågan att tänka nyskapande tankar kombinerad den totala bristen på allt som heter stringens och kvickhet har gjort att sommarens anteckningar mestadels bestått av långa och oskarpa texter utan uppenbar relevans (inte helt olikt det här inlägget) eller foton från "Who Wants to Be a Millionaire?". Förhoppningsvis ska det kunna bli bättring nu. Min hjärna har ägnat sommaren åt att ligga i ett balsamerande bad till stor del bestående av tjeckisk pilsner och överlägsna x-box-vinster. Jag tror, hoppas och räknar med att det ska bli värt besväret att följa den här bloggen igen. (Detta gäller först och främst den lilla grupp människor som jag i grund och botten bedriver det här arbetet för, jag har ju annars märkt att förvånande många andra envisas med att leta sig hit också, det är såklart enbart trevligt, men jag har svårt att se det stora allmänintresset i det jag skriver här, men, som Andres Lokko en gång sa, "man kommer till en punkt där man börjar acceptera att folk faktiskt har läst det jag skrivit och läst det ganska ordentligt. Det är i och för sig bara bra. Det är ju bättre att de läser mig än någon annan idiot. Det är ju mina åsikter så det är ju klart att jag uppskattar det, det vore ju konstigt annars.") Exempelvis kan jag redan nu lova att nästa inlägg kommer handla om något så observ-ationshumoristiskt som toaletter.


För övrigt håller jag alla tummar och tår för att Owen Wilson snart ska må bättre igen.


PUSS!

/Udo Lattek


Hoo, fucking hoo

Man vet att Sopranos är i gång igen när man ser Tony S, iklädd shorts och t-shirt, stå och okynnesskjuta trädkronor med en AR10:a.

Får hon inte ha undulater kan det kvitta med alltihop, kände hon när domen föll

Erlend Loe bloggar. Jag ser inget som helst skäl till att inte ge det ett eget inlägg.

I get along, just singing my song

Hej igen!

Aftonbladet rapporterade i går att the mischievous, rambunctious kid Pete Doherty, efter ännu ett knarkbrott, dömts till en månads portning från sin hemstad London. Det hela får mig att skrocka av välbehag av två skäl.

För det första. Straffet. Det finns något gammaldags roligt i att man fortfarande kan dömas till stadsförvisning. Att bli utvisad från ett land är en sak, det finns passkontroller för sådant. Men hur efterhålls Dohertys straff? Kommer det krylla av Wanted-posters längs hela stadsgränsen? Och hur går själva deporteringen till? Är det som i Lucky Luke att han kommer doppas i tjära och fjädrar och sedan, fastbunden på en bit tågräls, bli buren över stadsgränsen?

För det andra. Pete Doherty. Han är säkerligen ett helvete att ha som son, kollega, far eller racketsportpartner och är därför EGENTLIGEN verkligen inget att efterleva, MEN i Den Gudomliga (Situations)komedin som är Världen är han den ultimate sitcomkaraktären. Trots att han lever ett så destruktivt liv att han får den mest gemene slackern att verka hyperaktiv till det skadligas gräns, ett liv där han knarkar som ett svin, gör inbrott hos sina bandkompisar(!) för att sälja deras stereos för heroin, får sparken från band han själv startat och ständigt trotsar restraining orders, så lyckas han mellan varven ändå hinna med att skriva ofattbara mästerverk som "Begging" och "I Get Along", sjunga i det som ett tag var världens bästa rockband, klä sig i ojämförbart snygga hattar och om och om igen ligga med världens mest kända supermodell Kate Moss. Vilken femtonåring svarar inte att hon eller han vill ha det så när studievägledaren frågar vad de vill ha för framtid? Där har alla syo-rolfar och jan björklundar något att slita sitt hår över, och bara det är ju roligt.

Ännu roligare är de straff han tilldelas för att han konstant grips med tung narkotika. Gång efter gång efter gång släpps han ut med ett villkorligt straff i ryggen. Borde inte de där villkoren kunna anses brutna vid det här laget? Jag förstår verkligen inte hur han gör för att aldrig någonsin hamna i fängelse. Han måste ha Judge Snyder som domare varje gång, och ha samma relation till denne som Bart Simpson har. Jag kan se framför mig hur Pete hänger på sig världens största krucifix och darrar med underläppen, vilket renderar i att Judge Snyder skrockar och säger "boys will be boys".


För övrigt vill jag här och nu passa på att gratulera min så-gott-som-syster Martina (i länklistan till höger känd som Världens längsta människa) och hennes Martin, då hon i går födde en krabat vid namnet Rasmus. Jag är förvisso lite upprörd över att han, trots kraftiga påtryckningar, vägrade komma till världen fyra dagar tidigare. Han hade då fått dela födelsedag med Barack Obama, Joni Puurula, Marcus Schenkenberg, Louis Vuitton och undertecknad, men det må väl vara hänt. Grattis, som sagt!


PUSS!

/Klaus Schulze






Fotnoter about hard facts


Aftonbladet  -  Sveriges Paris Flash.

Mischievous, rambunctious kid  -  Hommage à Cosmo Kramer och Satans barn.

Lucky Luke  -  Han skjuter skott på skott, och han träffar alltid någon, och hans namn är Lucky Luke.

Racketsportpartner  -  Hommage à Elly the Eagle.

Den Gudomliga (Situations)komedin  -  Hommage à, i princip, Dante.

Heroin  -  Hommage à Malou von Sivers.

Kate Moss  -  Dejtade under en period Chris Griffin från Family Guy.

Jan Björklund  -  På tal om Satan.

I dag skiner solen, men hur blir det i morgon?

Is the phrase 'Deliciously politically incorrect' used with the same happy abandon in the US? You come across it all the time here, and usually it means, quite simply, that a book or a movie or a TV programme is racist and/or sexist and/or homophobic; there is a certain kind of cultural commentator who mysteriously associates these prejudices with a Golden Age during which we were allowed to do lots of things that we are not allowed to do now. (The truth is that there's no one stopping them from doing anything. What they really object is to being recognized as the antisocial pigs they really are.)


  -  Nick Hornby, från boken "The Complete Polysyllabic Spree"

RSS 2.0