Well, that's lepracy for you

Hej igen!

När rockpoeten och nationalskalden Henrik Schyffert för några år sedan var gäst i "100 Höjdare!!!" sade han bland annat: "Om man nu får EN chans att bli diktator, det måste ju vara jättejobbigt, 60 poäng klassisk latinsk diktatorskurs på Linköpings universitet. Hur kommer man in? Man måste lära känna någon och bara få in foten i diktatorsbranschen, det måste ju vara värsta stöket, och så jobba sig upp och till slut göra ett coolt attentat och ta över. Då vill man ju ha riktigt galna ideer. 'Semlor åt alla!' Det är ju ditt jobb som diktator att hitta på de här tokiga sakerna. Det är därför man söker posten som diktator. 'Jag är helt tokig!' 'Ja, vi är intresserade! Kom på tisdag! Vad har du för lönekrav?'"

Med Schyfferts ord klingande i bakhuvudet går det inte annat än att le nöjt när man får följande rapport om Venezuelas statschef Hugo Chávez:

"Venezuelas president Hugo Chávez har bestämt att besökande utlänningar som offentligt kritiserar regeringen ska utvisas. Det handlar om nationell värdighet, sa Chávez i sitt tv-program Aló Presidente, som på söndagens upplaga pågick i sex timmar.
 
- Hur länge ska vi acceptera att människor från andra länder kommer hit och säger att det här är en diktatur och att presidenten är en tyrann?

Hugo Chávez uppmanade på söndagen sina ministrar att hålla ögonen på besökande utlänningar och se till att de som går över gränsen med sin kritik, snarast skickas ut ur landet."



PUSS!

/Moses Lamidi





Fotnoter about hard facts


Henrik Schyffert om diktarorer  -  Vidare sade han om den gamle hellraisern Saddam Hussein följande: "Jag har också jättetrevliga barndomsbilder av Saddam när han fyllde femtio och hade på sig en turkos djungeluniform och stod på balkongen och provsköt alla vapen han hade fått. Det känns som att den bilden, så minns jag MIN Saddam!"

100 Höjdare!!!  -  Hommage à Elisabet Etry-Balk som är Nikl... Martin Dahlins mamma.

Sydamerikanska diktatorer  -  Tacka vet jag San Theodores mäktige ledare general Alcazar. Han ger inte den gemene giftblåsan Tapioca en chans. Det vet alla som läst "Tintin hos gerillan".

Andra länder  -  "Jag tycker att det är väldigt roligt att skämta om människor från andra länder", som nämnde Schyffert brukar säga.

Ministrar  -  Det man allra helst vill är att vara socialminister. Det innebär ju att man är regeringens festfixare. Det är mycket bättre än att vara försvarsminister, då får man ju bara rikta in sig på regeringens backlinje.

Kommentarer
Postat av: jens

vi måste ha ett kalas snart då vi kan ha våra t-shirtar på. tycker du inte det? fast min är nog i oslo, så jag måste hämta den först. pussis

2007-07-24 @ 12:50:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0