Vilken effektivitet och vilken avslutning.. Han är fantastisk!

Hej igen!

Jag och min vän Arrias Robben besökte en korridorsfest i helgen. Den absolut första personen vi sprang in i där var en trevlig bulgariska. Både jag och herr Robben började omedelbart, till vår nyfunna väns förtjusning och beundran, kokettera med våra bulgariska kunskaper. Vi raljerade först över faktumet att svenska gymnasieelever åker till Sunny Beach för att supa sig Kalle Anka-fulla, innan vi logiskt nog kom in på fotbollen och började diskutera Yordan Letchkovs bisarrt minimala lugg, Hristo Stoitjkovs vänsterfot och Sveriges vinst med 85-0 i bronsmatchen i VM 1994. Efter det så...

Ja, efter det tog så tog det slut. Våra bulgariska kännedom räckte inte så mycket längre än till Kalle Anka-fylla och fotboll. Vi lyckades efter en lång tids krystande komma på Stefka Kostadinova som haft världsrekordet i damernas höjdhopp i, tror jag, 165 år. Men, undrade vi, finns det verkligen inga fler än idrottare värda att känna till från detta land?

Nej, det gör faktiskt inte det. Ingen bisarr nöjespersonlighet och heller ingen speciellt excentrisk diktator, vilket är direkt svagt med tanke på att de hade 44 år av kommuniststyre. Här borde Bulgariens PR-folk skämmas å det grövsta. Ett doldisland som Rumänien har ju ändå gett oss färgstarka karaktärer som Dracula och Ceauþescu. Från Kazakstan har vi fått Borat. Estland har gett oss Killinggänget och Håkan Loob. Så, Bulgarien, in the words of Olivia Newton-John, you better shape up!


PUSS!

/Simeon Sachsen-Coburg-Gotha





Fotnoter about hard facts


Våra bulgariska kunskaper  -  Det ska sägas att vi gjorde det mesta av situationen. Vår bulgariska kamrat brukar ibland vikariera som lärarinna och har därför teckningar ritade av hennes elever uppsatta på sin dörr. Jag och Arrias Robben såg det som vår uppgift att bidra till det kollaget. Han ritade Letchkov och jag ritade Stoitjkov. Våra teckningar utsågs till de snyggaste på dörren. Det, att jag ritar bättre en bunt nioåringar, är nog bland det snällaste någon sagt till mig.

Kalle Anka-fulla  -  Hommage à Paul Weller, Andres Lokko och en glädjespridare från Saltsjö-Duvnäs.

Yordan Letchkovs  -  "The Bold Magician - The Bold Genius!"

Hristo Stoitjkov  -  För att använda Mats Nyströms ord, "en divig fotbollsmiljonär som föll lätt i straffområdet, men också en av världens bästa fotbollsspelare". Och en av mitt livs största hjältar, för den delen.

Ceauþescu  -  Världens fonetiskt sett mest felstavade namn.

Kommentarer
Postat av: apan

vad roligt att jag upptäckte ditt rykande färska blogginlägg genom en snabb titt på "senast uppdaterade" på förstasidan. jag vet inte varför jag var på väg att logga in på min egen blogg. jag kan ju inte ha förväntat mig någon respons eftersom det senaste inlägget jag skrev nog är världens fonetiskt sett mest tråkiga inlägg. eller ja, tråkigast ur vilken synvinkel man än ser det, faktiskt.

2007-11-14 @ 13:48:32
URL: http://helhet.blogg.se
Postat av: Rymdstyrelsen

Ceauşescu stavas det. Ceauşescu.

2007-11-14 @ 14:08:51
URL: http://audereestfacere.blogg.se
Postat av: bill

men om du skulle hälsa på paris hilton hade det faktiskt varit ännu mer spännande eftersom hon är ett societetsluder med många livvakter (antar jag).

2007-11-14 @ 14:24:41
URL: http://helhet.blogg.se
Postat av: zlatan

olivia newton-john kan massor om att shejpa upp sig. hon hade fina byxor i slutet av gris.

2007-11-14 @ 15:26:49
Postat av: Cortez the Killer

Såhär rapporterar Mats Olsson att Expressens utsända bor under spaniensamlingen:

Vi bor längs en lång gata med skumraskaffärer, utslagna, tiggare, lösdrivande hundar, barer som
utstöter en stank av mansåldersgammal flottyr och knähöga tanter som står på trottoarerna och säljer små tygdjur som piper när man klämmer på dem.

2007-11-14 @ 16:47:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0