Matt Damon

Hej igen!

Sverige har genom historien haft 32 olika statsministrar. Eftersom en statsminister, minst sagt, är en ganska känd person, med, minst sagt, ganska mycket makt, så kan man tycka att man, om man, som jag, bor i Sverige och så har gjort förutom några exilår i England, borde känna till huvuddelen av dem.

Fair enough, sa jag och satte mig ner och listade dem jag kunde komma på. Antalet jag kom på var 12. Hoppsan. Jag tog då en titt på den fullständiga listan, övertygad om att jag på rent slarv glömt någon egentligen uppenbar. Men nej, alla Per Albin Hansson-artade halvdoldisar hade jag fått med. Jag insåg att jag helt enkelt inte kände till fler än 12 av 32 statsministrar. 12 av 32. Det är en bra bit från hälften det.

Som en jämförelse kan ges att jag knappt ens hann sätta mig innan jag hade räknat upp 22 stycken av de 42 presidenter som styrt USA. Det betyder onekligen någonting, frågan är bara vad. Jag har ingen aning, men låt oss spekulera i det. Jag finner två huvudalternativ. 1) Jag har ett snedvridet perspektiv vad det gäller historieinlärning. 2) Svensk politik led, i synnerhet under 1800-talet, av pr-problem. Det har funnits alldeles för få statsministrar med så eleganta skägg som Abe Lincoln, med så fruktad elakhet som Martin van Buren, med en så väldokumenterad sexighet som Thomas Jefferson, med en så kraftig dragningskraft hos storhandade flickvänner som James Polk eller med ett så skojigt förnamn som Woodrow. Kanske är det lite av båda alternativen.


PUSS!

/Alexander Meier





Fotnoter about hard facts


Sitta och lista statsministrar  -  Som redan Simon Bank fastslog finns det olika teorier om vad som utgör en bra lördag.

Per Albin Hansson  -  Hans beredskap var god.

Martin van Buren  -  På New Yorks gator härjar numera the van Buren Boys, ett fruktat gatugäng som är lika elaka som Martin van Buren var. I alla fall i Seinfeld.

Thomas Jefferson  -  Hommage à Fredrik Wikingsson.

James Polk  -  Hommage à Jerry S flickvän Manhands.

Woodrow  -  Hommage à Woodrow Wilson och Edna Krabappel. 

Kommentarer
Postat av: Mango

Hur kan du blogga om presidenter utan att nämna vice-presidenten med världens genom tiderna mest fantastiska namn: Spiro Agnew?

2007-09-24 @ 18:31:37
Postat av: elly

ja, vad säger man. jag kan inte så mycket om statsministrar. jag kan nog tre, eller kanske fem. däremot vet jag vad flera olika kablar heter. inte 32 kanske, men ändå...

2007-09-24 @ 18:36:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0