Okay, easy, Martina

Hej igen!

Trogna läsare, kamrater och sidekicks vet om att jag brukar spela en del tennis. Oftast mot fågeln Mange, som jag är en betydligt bättre tennisspelare än, trots att han tenderar att vinna matcherna.

Men vi är inte ensamma om att spela den vita sporten. Exempelvis spelades det nyligen tennis i OS. Och där satt jag och tittade.

Som entusiaster av sporten redan vet om har det nyligen införts en teknisk nymodighet i spelet. Den kallas Hawk Eye. Det är ett datasystem som används för att, på spelarnas uppmaning, kontrollera om tveksamma bollar varit över linjen eller inte. Det är en fantastisk uppfinning.

När Hawk Eye tillkallas får man som tv-tittare själv se hur bollen studsat. Det ser ut så här:





Och här kommer vi till det skojiga med den här teknologin. Att man, eller åtminstone jag, som tittare tänker "jaha, det var alltså så den studsade!", man ser det som bindande bevis, "ja, det ser jag ju att bollen är inne, det är klart och tydligt, det syns ju på den här filmupptagningen, case closed!" – trots att bilderna är klart och tydligt tecknade!

Skulle jag även lita på den animerad filmupptagning som bevis i rätten? Tja, varför inte?


PUSS!

/Thomas Kraft





Fotnoter about hard facts


Mange  -  Den långes sidekick, efter tidigare kandidats återbud.

OS  -  Världens största summer camp.

Hawk Eye  -  Hommage à Alan Alda, förmodar och kräver jag.

Case closed  -  Som Fredrik Reinfeldt kommenterade FRA-debatten: "Beslutet är ju fattat."

Kommentarer
Postat av: eagle-eye elly

bra länkat i fotnoterna. det var bara två som inte funkade.

2008-08-19 @ 10:05:09
Postat av: Magnus "The Hawk" Walderer

Allt handlar om att vinna. Vad är vi uppe i nu? 5-6 raka matcher?

2008-08-19 @ 10:43:35
URL: http://audereestfacere.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0