Lisa, if it bothers you that much I'll destroy something Bart loves

Hej igen!

Ibland anklagas jag för att vara ironisk för ofta och för att vara dålig på att vara allvarlig. Det kan eventuellt ligga något i det. Men tro mig, det har varit betydligt värre. Den Ironiska Generationens makt över Sverige dog ut i slutet av 90-talet. Det var det emellertid ingen som berättade för min gymnasieklass. Som exempel var några av sångerna vi sjöng på vårat studentflak "Släpp hästarna fria", "En del av mitt hjärta" (med emfas på raderna "hon bubblade av frågor, jag svarade" och "jag har vaknat mitt i natten av tyyyystnaden") och Robert Brobergs "Ingela".

När vi gick i tvåan fick vi uppgiften att hålla introducerande tal. Om jag inte missminner mig höll min parallellslalompolare Christoffer ett tal om Aaron Carter som han rippat direkt från en fan site, medan min skäggige kamrat Johan berättade en upphottad version av filmjölkens historia. Själv höll jag det här talet (för informations skull kan jag påpeka att jag gick sam-sam på gymnasiet, men det kanske framgår av talets innehåll):


"Direkt efter att andra världskriget tagit slut och det stod klart att de allierade hade vunnit sade Winston Churchill: 'Visst är jag glad, jätteglad! Men man måste stå med båda fötterna på jorden och man får inte sväva iväg på några glädjemoln. Därför, för att inte bli för glad, brukar jag tänka mycket på sam-ekonomerna nuförtiden, då blir jag genast arg igen.'
 

Ja, dessa stackars sam-ekonomer har minsann ALDRIG haft det lätt. Nuförtiden gör många misstaget att bara se Sam-ekonomi som en gymnasieinriktning, men sam-ekonomerna är egentligen ett folkslag som vilket annat som helst. Det var faktiskt först i samband med Tjernobyl-olyckan 1986 som sam-ekonomerna satsade på att få ihop en etniskt ren sam-ekonomisk utbildning på gymnasienivå.


Då kunskapen om sam-ekonomerna sjunkit dramatiskt på senare år så ska jag berätta mer om vilka de egentligen är.


Sam-ekonomerna är en folkgrupp som härstammar från bergstrakterna i norra Algeriet, där de första sam-ekonomerna växte upp under mitten av 1800-talet. De levde då, precis som nu, efter budorden i den sam-ekonomiska bibeln, kallad "Företagsekonomi A". Boken kryllar utav litterära blunders, häpnadsväckande klaffel och logiska luckor. Boken förespråkar en livsstil dominerad av klumpighet, arrogans, förlorarinstinkt och en ganska klar brist på intelligens. Du kan också lätt märka om någon är sam-ekonom då dom oftast luktar ganska illa.


Sam-ekonomerna invandrade till Europa i början utav 1900-talet och nådde Sverige i mitten av 1920-talet. De fick snabbt ett dåligt rykte både ute i Europa och här i Sverige. Bland annat var det en sam-ekonom som försökte lösa Tysklands ekonomiska kris under mellankrigstiden med att trycka jättemycket pengar och det var en annan sam-ekonom som var först med att försöka slicka på en frostig stupränna. Efter dessa fiaskon försökte sam-ekonomerna hitta sin identitet och testade på många olika branscher att slå sig in i. Den nuvarande gymnasiesatsningen är den mest lyckade, men så sent som förra året slog de till igen. Alla ni som undrade varför det låg små morotsbitar i alla matbyttor i matsalen förra året vet nu varför, det var sam-ekonomerna som la dit dem. De har också ansvaret för de långa matsalsköerna som uppstår ibland.


Några kända sam-ekonomer är Percy Nilegård, Jonas Sahlberg, Richard Nixon, Homer J Simpson, Matthias Blomberg och Tomten. Tomten ska dock inte klandras för mycket för detta då han tidigt hoppade av sam-ekonomandet och satsade på en egen verksamhet som jultomte, en karriär som han lyckats mycket bra med."


PUSS!

/René Renno




Fotnoter about hard facts


Släpp hästarna fria  -  "Jag var indian och han, han var hästarna som sprang. Spring, spring, spring, spring, släpp hästarna fria... åhååhåhåååh!"

Robert Broberg  -  Hommage à Lattjobolaget Pling o Plong.

Aaron Carter  -  Lillebror till USA:s 39:e president Jimmy Carter.

Christoffer  -  Vid första anblicken är det lätt att man misstar Christoffer för en helt vanlig jeanskille, men det är också en del av hans charm. Fast under ytan är han, ja vad ska man säga? Mjuktuff kanske? Ja, mjuktuff är nog rätt ord. Och jag hade helt enkelt inte förstått innebörden av ordet förrän jag träffade Christoffer. Han är alltid lös och ledig, men utan att någonsin bli mesig. Christoffer är född till ledare. Det är flera av killarna här som tror att Christoffer en dag kommer att öppna en alldeles egen brandstation. Sån är han. Mjuktuff. Christoffer. Redan tidigt på morgonen är Christoffer uppe, långt före alla andra, och oljar in kroppen med omsorg. Sen är han i gymet och lyfter skrot. Och Christoffer tar alltid balettlektionerna på större allvar än nån av oss. Ofta hinner han dessutom baka en sockerkaka som ligger framme i fikarummet till dess killarna hunnit ner på morgonen.

Johan  -  Det tog mig månader att komma över Johan. När han först dök upp här på brandstationen var han nervig och nyckfull. Men det var ingen som tyckte det var speciellt konstigt, jag menar, unga killar som kommer hit brukar vara lite osäkra i början. Så jag tog på mig att hjälpa Johan in på rätt väg. Efter ett tag började han uppskatta mina ansträngningar och visade mig en skör och naken öppenhet som jag inte mött hos någon annan kille. Vi blev bästa vänner. I flera månader var vi oskiljbara. Men sen hände det oundvikliga. Johan växte upp och mognade. Han gjorde det i så snabb takt att han i ett nafs blev killarnas favorit på brandstationen. Så nu kan jag bara luta mig tillbaka och njuta av den klippa till kille som Johan vuxit upp till. Men vetskapen om att jag hade ett finger med i slipandet av denna diamant kan ingen ta ifrån mig.

Brandstationen  -  Hommage à det här.

Winston Churchill  -  Döpt efter Churchill Square i Brighton.

Matthias Blomberg  -  Det finns ett ord för såna som han, och det är ondska.


Kommentarer
Postat av: hanna

vad hände med inlägget om benno_svinto??

2008-03-10 @ 22:14:49
Postat av: they're not q's, and they're not tips!

jadu, lille osky. jag är inte så jättebra på att baka bullar (mest för att jag aldrig försökt), och det skulle nog inte smaka så gott att skeppa upp hagabullar från götlaborg, men vi kan väl tänka på saken. for all our sakes.

2008-03-10 @ 22:16:07
URL: http://helhet.blogg.se
Postat av: anna

hanna undrar vad som hände med inlägget om benno_svinto??

2008-03-17 @ 21:26:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0