Haven't had a dream in a long time

Jag skulle ha suttit på Kristelig Gymnasium bland de andra essen och hört fröken Meyer föreläsa om grekerna och deras lyckade stadsstater som enligt henne utgör grunden för allt vi sysslar med i dag, men istället ligger jag på en soffa i en liten lägenhet i utkanten av Bryssel och gråter över short track-lopp och vet varken ut eller in. Det är mycket som förändras när ett flygplan faller ner.


  -  Erlend Loe, från boken "Gör vad du vill"



Åh, denne fantastiske Erlend Loe. I sin senaste bok skriver han om plötslig död, sorg, självmordsförsök, saknad, tomhet och Gud. Och han gör det på ett sätt som är så varmt, så ödmjukt, så träffande, följsamt och förstående, men ändå så ungdomligt, drastiskt och roligt, att jag vill falla på mina knän och slicka hans fötter. Det är som att läsa ett avsnitt av Six Feet Under i bokform. Hans språk gör dessutom att jag nästan tror att det är den underbara Linda som spökskrivit boken.

Huvuddelen av historien utspelar sig vintern/våren 2006, med allt vad det innebär av vinter-OS, Muhammed-karikatyrer och fågelinfluensa. Jag bodde i England då, och när jag i dag satt på mina föräldrars veranda och powerläste boken mindes jag att samtidigt som Sverige tog guld i OS-curlingen ägnade jag mig åt att försöka inhalera så många Kronenburg 1664 som det var fysiskt möjligt innan happy hourn tog slut.

Men jag kan heller inte läsa en bok om våren 2006 och döden utan att påminnas om chocken det innebar att min tidigare klasskompis Magnus då hängde sig. Och det får mig att tänka på andra personer som de senaste åren lämnat mitt liv och lämnat stora hål efter sig. Jag tänker på min dåvarande klasskompis Adam som vi i våras aldrig fick träffa igen efter påsklovet, som inte orkat stå emot sin depression längre och hoppat från en bro. Jag tänker på mormor. Jag tänker på morfar. Människor som kan få det att hugga till i bröstet när man inser att man aldrig kommer prata med dem igen.

Men det är också människor jag mår bra av att tänka på ibland, så länge jag gör det på rätt sätt. Och det får Erlend Loe mig att göra. Precis som en författare ska.


PUSS!

/Rainer Höft

Kommentarer
Postat av: detvaintejagdetvasossarna

Men jäklar vilken komplimang.

Jag tackar ödmjukast.

2008-06-02 @ 14:11:55
URL: http://detvaintejagdetvasossarna.blogg.se/
Postat av: elly

"försöka inhalera så många Kronenburg 1664", snacka om att sätta i vrångstrupen...

och så höll jag på att börja grina av näst sista stycket.

2008-06-05 @ 21:30:55
URL: http://helhet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0