Hey, don't steal those babies

Hej igen!

Humoristen och folklivsforskaren Andres Lokko berättade en gång att det inom Killinggänget rådde en gemensam uppfattning om att "ordvitsen var Den Förbjudna Humorn, en under-hållningsform som tillsammans med den roliga historien och limericken aldrig skulle föräras en arkeologisk räddningsexpedition, en revival lika otänkbar som resecheckens renässans" och att de hade en regel som gick ut på de "fick betala böter till de andra medlemmarna för varje ordvits vi (tyvärr oftast jag) kläckte".

Genant nog måste jag erkänna att även jag har en, väldigt specifik, humoristisk svaghet. En svaghet som kan föra mig farligt nära det strikt otillåtna Lasse Anrell-landet. Det handlar, något oväntat, om äktenskap. Som exempel fnissade jag i dag alldeles för länge åt följande nyhet: "På lördagskvällen ringde bröllopsklockorna för Ashlee Simpson och Pete Wentz. Popstjärnan och Jessica Simpson-systern och Fall Out Boy-basisten gifte sig med bara familjen och några nära vänner, sammanlagt 150 personer, närvarande i hennes föräldrar hus i Los Angeles-trakten, uppger kändistidningen People på nätet." Nej, svårare än så är det alltså inte. Tanken på att 152 personer ingår äktenskap med varandra är tillräckligt för att få mig ur balans. På samma manér roas jag lite för mycket när någons civilstatus beskrivs som "gift med två barn". Det är ju olagligt på massor av vis!


Jag vill här och nu uppriktigt och förbehållslöst be om ursäkt för dessa pinsamheter och jag riktar särskilt en tanke till mina föräldrar som jag hoppas fortfarande ser mig som sin son.


PUSS!

/Oskar Oskarosk





Fotnoter about hard facts


Folklivsforksare  -  Hommage à Mårten Rask.

Andres Lokko  -  Mats Olsson: "Nån konstaterar att Kina är det land som har flest grönsaker och Andres säger: - I England har man bara sju sorter, och då har man ändå räknat in grävling."

Killinggänget  -  Vuxna män gör saker tillsammans.

Resechecken  -  Hommage à Thomas Cook.

Lasse Anrell-landet  -  Den lägsta och smutsigaste formen av humoristiskt förfall.

Ashlee Simpson  -  Hommage à Jessica Simpson.

Jessica Simpson  -  Hommage à Ashlee Simpson.

Oskar Oskarosk  -  Hommage à Anton Antonant.

Kommentarer
Postat av: Det ena päronet

Absolut!

2008-05-20 @ 14:35:12
Postat av: helle

haha. jag älskar språkpolisgrejer. schyssta exempel, jag ska börja kolla på sånt. tänka sig att Ashlee Simpson var en sådan polygamist!

2008-05-20 @ 15:04:18
Postat av: elly

oskarosk, den andre snubben hette antonant! annars så är såna där syftningsfel väldigt roligt. men att du tar med sådana onda ord om ordvitsar!? jag ska fundera en stund på om jag förlåter dig...

2008-05-20 @ 19:34:44
URL: http://helhet.blogg.se/
Postat av: J.

Nu har jag släppt hästarna fria i en ny hage här ute på det stora nätet. Ta på dig cowboyhatten och kom på besök.

2008-05-21 @ 17:45:17
URL: http://malvaochhassel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0