Jesus walks, but I run past him

Hej igen!

Att offentligt avslöja slutet på saker är kul. Svenska komediserien Räkfrossa hade ett stående inslag med en videobutikskassörska som avslöjade slutet på filmerna för kunderna som hyrde dem. Roligt naturligtvis. Problemet var bara att det såklart också förstörde sluttvisterna för de tittare som inte sett filmerna. Tack och lov visste jag redan vem som var Keyser Söze i The Usual Suspects och vad Charlton Heston hittar på stranden i Planet of the Apes. Däremot hade jag inte hunnit se The Sixth Sense, vilket gjorde att jag, när jag väl såg den, hade mina misstankar om varför Bruce Willis fru aldrig verkade lyssna på honom.

Två dagar innan den sista Harry Potter-boken släpptes i somras skrev Alex Schulman ett inlägg på sin blogg, som då var Sveriges största, med rubriken "Till alla 7-åringar som läser den här bloggen" där han klart, koncist och fullt sanningsenligt berättar hur boken slutar.

Det har börjat gå upp för mig att jag gjort mig skyldig till något liknande. I oktober går killingregissören Tomas Alfredssons filmatisering av John Ajvide Lindqvists roman Låt den rätte komma in upp på biograferna. Filmen har redan vunnit New York-festivalens Tribecapris för 2008 års bästa film och kommer följdaktligen få stor uppmärksamhet och många besökare. Men. Det slog mig nyligen att jag i ett inlägg förra våren faktiskt avslöjar en stor del av bokens slut. Björn (tug.blogg.se:s chefsjurist), om du läser detta, kan jag hamna i klammeri med rättvisan för det här?


PUSS!

/Ervin Skela





Fotnoter about hard fatcs


Keyser Söze  -  Hollywoods motsvarighet till IFK Göteborgs egen Pirayaklubben-medlem Janne Plånbok.

Charlton Heston  -  Vi kan väl nöja oss med att konstatera att jag uppskattade hans inblandning i Planet of the Apes mer än den i Bowling for Columbine.

Avslöja slutet på The Sixth Sense  -  Hommage à Dr Cox och Janitor.

Harry Potter  -  Hommage à Daniel Radcliffes insats i Extras.

Alex Schulman avslöjar Harry Potter  -  I kommentatorsfältet till inlägget höjs kritiska röster som "Menåh, ditt CP!", "Snacka om snedsteg. Väldans roande och läsa din blogg dagligen, men detta var bara elakt och fruktansvärt onödigt. Förstår folk kommer hata dej på riktigt nu. Idiot.", "Du har förstört min helg. Tack så jäkla mycket. :'(" och "Din hora.".

Björn  -  Düsseldorfs Beckenbauer.

Klammeri med rättvisan  -  Hommage à Pete Doherty.

Kommentarer
Postat av: elly

åh herrejävlar! jag vågade knappt läsa det här inlägget för jag trodde du skulle avslöja något, t ex hur harry potter slutar. jag har nämligen inte läst den ännu och den som avslöjar slutet kommer jag inte bara rita harry potter-glasögon på med vattenfast penna, utan även långsamt och plågsamt ta livet av. nu fortsätter bodyguard!

2008-05-18 @ 23:09:42
URL: http://helhet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0