Fantasy world corporate experience

Hej igen!

Under en lite för lång tid på gymnasiet ägnade jag alldeles för många timmar åt att spela Championship Manager. Jag har generellt sett inte varit den som fastnat i dataspel, jag har haft fullt upp med att ta hand om mitt internetberoende. Men FIFA-, NHL- och slutligen CM-spelen var länge de gyllene undantagen. Att bli världens bästa fotbollsmanager är inget man släpper hur som helst.

I takt med att nya uppdateringar av spelet kom ut fastnade jag, på grund av en dator från 1900-talet, emellertid vid 2001/02-versionen. Till slut hade jag hittat det ultimata spelsystemet och lärt mig exakt vilka spelare som kunde värvas billigt och utvecklas till stjärnor och när det blev mer regel än undantag att jag vann Champions League med allsvenska klubbar, ja, då kände jag till slut att jag nog "klarat av" spelet och efter ett par år stillades slutligen hungern en aning.

En stor del av lockelsen med spelet ligger ju i funderingen på hur mycket framgångar i det bevisar att man skulle vara en bra manager i verkligheten.

Och just detta är ett av skälen till att jag blev så glad av den alltid fantastiske Erik Nivas mastodontartikel om Football Manager (som det numera heter) i gårdagens Sportbladet:


"Polens före detta förbundskapten Jerzy Engel fick en gång frågan om hur man bäst tränade sig för att bli fotbollsmanager.

Hans svar var enkelt: spela datorspelet med samma namn.

Runt Football Manager har gränsen mellan verklighet och fiktion blivit allt grumligare.

När Peter Taylor hoppade in som engelsk förbundskapten 2001 tog han ut en bunt nya spelare till träningsmatchen mot Italien. Giovanni Trapattoni hade ingen koll på dem – så han grabbade sin laptop, öppnade sitt spel och studerade deras egenskaper på skärmen.

Efter att anfallaren Danny Webber lämnat Man United för Watford så kom han personligen upp till Football ­Manager-kontoret och klagade över att hans värden sänkts för mycket i spelet.

När gamle irländske landslagsmittfältaren Ray Houghton ­letade efter en ytterback i sitt nya jobb som scout, då ringde han upp Miles Jacobson.

– Ray presenterade ett uppdrag: 'Jag ­behöver en vänsterback. Han får inte kosta mycket pengar, men han måste vara stark och snabb och prata hygglig engelska'. Så jag gjorde några sökningar i vår databas med ytterligare några kriterier, och skickade sedan en lista med spelare. På grund av en sekretessklausul kan jag inte ­berätta för dig exakt vem spelaren var – men tre veckor senare såg vi en ny vänsterback från ett östeuropeiskt land göra debut för ett lag i någon av de två högsta engelska divisionerna. Det var en av de spelarna som vi ­rekommenderat, och han har gjort väldigt bra ifrån sig."


PUSS!

/Karim Matmour





Fotnoter about hard facts


Championship Manager-värvningar  -  Leksands sportchef Micke Lundström har värvat massvis av bra och lyckade spelare under sin tid på posten. Faktum kvarstår dock att det är ungefär 5% av de spelarna som man som utomstående lekman inte kände till sedan förut. Snarare än att scouta fram nya, okända spelare plockar han alltså in spelare som redan gjort sig ett namn. Det gör Lundström till en Championship Manager-manager.

1900-talet  -  Hommage à Me & My.

Erik Niva  -  Sportjournalistikens Fredrik Strage.

Väldigt bra  -  Hommage à F med H.

Kommentarer
Postat av: Henny the Hen

Har erik niva skräddat om? Eller var hans utspel i farmen enbart ett experiment?

2008-09-22 @ 10:00:02
Postat av: elly

ååh, kan inte du ta över efter ferguson!?! helst genast. och placera mig i omklädningsrummet.

din blogg är blå (om du inte märkt det)! i like.

2008-09-22 @ 10:18:59
URL: http://helhet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0