Del 45: AIK-Leksand

AIK-Leksand 2-3 (1-1, 0-1, 1-1)

Leksands mål:
1-1 Daniel Hermansson (Eric Johansson, Kimmo Lotvonen), 1-2 Tony Virta (Tomas Kollar, Pelle Prestberg), 2-3 Jussi Pesonen (Thomas Rhodin).


***


Det är det här som idrott handlar om. Det är chansen att sådant här ska hända som gör att man fortsätter att titta. Fortsätter att hoppas. Fullkomligt avgörande och fullkomligt nödvändiga mål med 70 sekunder kvar. That must be what it's all about, that must be what it's all about, som Bob Dylan en gång sjöng.

När jag såg det taggade, rappa och farliga Leksand som klev ut i första perioden trodde jag på tre poäng. När sedan den väntade svackan i andra perioden ändå slutade med ledning var jag övertygad. Och när tredje perioden såg lika urstark ut som tidigare i kvalet hade jag i princip räknat in poängen.

Men kvitteringsmålet gjorde mig, märkligt nog, lite nervös...

***

Jussi Pesonen har under Kvalserien producerat 3+0. Målen har kommit i de tre senaste matcherna och har varje gång varit Leksands sista i matchen. Matchvinnare heter det väl?

***

De slumpmässiga bjudmålen följde varandra.

Daniel Hermansson sköt 1-1 från död vinkel och Tony Virta föste in 1-2 från blålinjen.

Vid 2-2 plockade Joacim Eriksson Oliver Ekman-Larssons klubba i stället för pucken. Ännu mer frustrerande var sättet Eriksson släppte in 1-0 på. Ett halvlöst skott utifrån på klubbhandssidan i inledningen av första perioden. Det var verkligen inte första gången den här säsongen som det skedde.

***

Pelle Prestberg har noterats för poäng i alla de sju kvalmatcherna.

***

Värvningen av Virta känns bara mer och mer som en förbannat imponerande fullträff. Ibland är jag minsann något på spåren.


***


Tabell:

1. Södertälje  7  5 1 1 0  29-20  18
2. Rögle  7  3 2 1 1  23-16  14
3. Leksand  7  3 1 0 3  18-16  11
4. AIK  7  3 0 1 3  20-19  10
5. Almtuna  7  1 1 2 3  15-20  7
6. Växjö  7  0 1 1 5  24-38  3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0