Del 34: Frölunda-Leksand

Frölunda-Leksand 2-1 (0-0, 0-1, 2-0)
 
Leksands mål: 0-1 Fabian Brunnström (Tobias Forsberg, Robin Gartner).
 
***
 
54 minuter av perfekt, heroiskt försvarsspel.
 
Sedan.
 
Två billiga, junioraktiga fadäser.
 
Först Joonas Rönnberg och Kevin Kapstad som låter Mattias Janmark-Nylén åka och vänta in ett friläge.
 
Efter det Fabian Brunnström som tappar fokus och förlorar en puck han har under full kontroll.
 
1-1 och 2-1. Med fyra minuter kvar.
 
Snälla, ge mig styrka.
 
***
 
Ibland ritas spelplanen plötsligt om.
 
Under dagen kom beskedet att Leksand på grund av sjukdom skulle spela utan såväl formstarke förstemålvakten Oscar Alsenfelt som likaledes hete skyttekungen Tomi Sallinen.
 
Två lagbärande flugor i en snabb smäll.
 
Förhoppningarna om och förväntningarna på matchen fick disponeras om.
 
Men det hela hann knappt börja förrän Frölunda fick trycka i sig ungefär samma medicin. Både Oliver Bohm och göteborgarnas skyttekung Andreas Johnson lämnade isen med skador.
 
***
 
Att kunna hantera nya förutsättningar kräver både improvisation och karaktär. En röd tråd genom Andreas Appelgrens tid som tränare i föreningen är att han hela tiden har varit skicklig på att snabbt finna sig i sådana situationer.
 
Och med tanke på hur matcherna mellan de här lagen har sett ut under de två senaste säsongerna verkar Leksand kunna väckas mitt i natten under en pågående jordbävning och ändå veta hur de ska spela mot Frölunda.
 
För när allt kom till kritan såg allt redan från början ut ungefär som vanligt. Ett Frölunda som vinner puckinnehav och skottstatistik klart men har svårt att skapa vassa målchanser och ständigt ser nya chanser att känna sig förfördelade av domarteamet. Och ett Leksand som spelar konsekvent i egen zon och ser till att vid ett väl valt tillfälle få utdelning framåt.
 
I nästan elva tolftedelar av matchen såg det ut att räcka till tre poäng. Poäng som sedan försvann, en efter en.
 
***
 
Joakim Lundström gör en magnfik match och räddar 36 skott av 38 möjliga. Hans spel under Frölunda extra hårda forcering i början av tredje perioden är något jag saknar ord för. Som han förtjänade att få bli hjälte i kväll.
 
***
 
Mitt huvudsakliga mål med dagens omgång var att Leksand skulle behålla sitt försprång till lagen på andra sidan av det där strecket som jag aldrig vill vara under igen. Det var ordnat redan före Leksands nedsläpp när både Brynäs och Modo kammade noll i sina matcher.
 
Det kommer jag förmodligen att kunna glädjas åt när min värsta hjärtklappning och frustration har lagt sig.
 
Jag räknar med att det kommer att ske någon gång under 2016.
 
 
Oskar Klingborn
 
***

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0