I'm not going to talk to you like you're cocktail guests

Hej igen!

Jag läser popkulturmannen Chuck Klostermans nyutkomna debutroman. I boken nämner han den lilla (påhittade) North Dakota-orten Owls junior league-fotbollslag som ett tag hette The Owl Owls. Amerikanska idrottslag brukar ju ha suffix i sina lagnamn i form av djur eller geografiska eller krigiska referenser. Och detta fiktionella lag såg alltså till trycka in en härlig ordvits i sitt namn.

Det leder mig in på mitt favoritlag i NHL. Ända sedan jag var liten har jag hejat på Buffalo Sabres (det berodde på, som så mycket annat liknande på den tiden, att min bror förklarade för mig att det var vad som gällde). Då reagerade jag mest på att de var det enda laget i serien vars märke i huvudsak var baserat på stadsnamnet, eftersom de hade en stor buffel där.

Men det finns något betydligt mer uppseendeväckande. Är inte "Buffalo" ett väldigt märkligt namn på en stad? "Buffel". Ett djur i singular. Inget mer. Inget långvarigt spånmöte där inte. Nog för att jag den dagen jag tar över hela världen gladeligen kommer döpa ett helt land efter min kamrat Björn, men ändå.

Ännu märkligare är att det, har jag hört, finns ett tjugofemtal ställen i USA som heter Buffalo. Vad är dealen med bufflar over there?

Eller gäller detta alla djur? Finns det ett Cow, Arizona, ett Hedgehog, Pennsylvania, ett Eagle, Alaska och ett Mouflon, New Mexico?


PUSS!

/Borussia Neunkirchen





Fotnoter about hard facts


Chuck Klosterman  -  Fargo's finest.

North Dakota  -  "Do you know how big North Dakota is, stupid?", som Jerry Seinfeld brukar säga till George när denne tror att Toscana är jämnstort med den amerikanska delstaten. 

Jag och brorsan håller på Buffalo Sabres  -  När vi var små och spelade innebandy (vilket vi gjorde ett trettiotal timmar om dygnet då) var jag alltid målvakt, medan Jonas utkämpade enmannamatcher mellan Sabres och Los Angeles Kings. Han kommenterade också dessa fighter med hjälp av de spelare han kunde i lagen. I Buffalo naturligtvis Alexander Mogilny och Pat LaFontaine (det tidiga 90-talets Karlberg/Bellemare). Och vem mer? Dave Andreychuk månne? I Kings givetvis Wayne Gretzky, Jari Kurri och Luc Robitaille.

Jag tar över världen  -  Mitt fullständiga herravälde är på god väg. Enligt uppgifter till bloggen använder sig min svärmor av Tug Wilson när hon leker gissningslekar.

Kommentarer
Postat av: svärmor

haha...fast det värsta var kanske att Fridah verkligen gissade rätt!! Jag som trodde jag hade kommit på en "svår" som hon aldrig skulle klara =)

2008-10-16 @ 11:30:32
Postat av: Fridah

Haha, sweetie! Din svärmor är stolt över att vara med. Det sa hon till mig medan hon satt på diskbänken. För övrigt är jag imponerad av att du hann posta inlägget innan det blev idag. To quote Ross: Wow, Oskar, you are right on time!

Och att ta över hela världen tycker jag redan att du har lyckats med. I alla fall min.

Puss.

2008-10-16 @ 14:43:13
URL: http://indiepopochskit.blogg.se/
Postat av: Jonas

I MIGHT be mistaken, men jag kommer ihåg att den kanadensiske backen Heinze att gjort ett stort intryck på mig (mycket tack vare att hans namn skulle passa väl in i en Alistair MacLean-bok, där alla har tendens att heta typ Zabrinski). Vidare har vi Donald Audette, Doug Gilmour (född -63) samt i de mer sentida matcherna den gamle puckmotarräven Dominik Hasek.



Apropå enmannamatcher så skulle det vara trevligt att läsa en liten inlaga om de enmannafighter du i mycket späda år lät Läderlappen och Robin utkämpa.

2008-10-16 @ 17:41:38
Postat av: Tug

Jonas: Jag vet inte vad du pratar om.

2008-10-16 @ 17:55:25
URL: http://tug.blogg.se/
Postat av: Pappan

Hur var det med Zorro....?

2008-10-17 @ 21:45:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0