Del 18: Almtuna-Leksand

Almtuna-Leksand 3-1 (0-0, 1-1, 2-0)

Leksands mål:
0-1 Daniel Hermansson (Kenny Källström, Niklas Andersson).


***


Okej. Man ska inte underskatta att lyfta fram det positiva. Och well, jag är inte lika arg efter denna match som jag var i höstas när Leksand mötte Almtuna borta förra gången och förlorade med 5-0. Men det är ungefär det. Jag förstår inte riktigt vad som Leif Strömberg ska kunna lyfta fram efter denna match. 14 avfyrade skott på hela matchen. Inget ordnat anfallsspel alls. Drösvis av odisciplinerade utvisningar. Det man skulle kunna ge Leksand är väl att de mirakulöst nog ledde matchen så sent som i slutet av andra perioden.

***

Nej, lite positivt ska jag fan i mig krama ur den här trasan ändå.

1) Daniel Hermansson gjorde mål igen.
2) Joacim Eriksson räddade 44 skott och såg till att man in i det sista siffermässigt var med i matchen.

***

Jag hoppas från botten av mitt hjärta att Strömberg tar med sig Peter Nordström och Kimmo Lotvonen in i ett väldigt trångt rum och sedan skriker åt dem i åtminstone fyrtio minuter. Med en och en halv minut kvar, med ett måls underläge, lyckades båda dra på sig varsin utvisning. Jag såg inte vad Nordström åkte ut för, S24 orkade inte visa en repris, men jag skiter faktiskt i vilket, för i vilket fall som helst skedde det så långt från spelet att det inte syntes på tv-skärmen. I det skedet av matchen drar man aldrig på sig den typen av utvisning. Och jag skiter även i att Lotvonens utvisning egentligen var för hårt dömd. Det var ingen målchans och med en avvaktande utvisning hängande över laget får man fasen se till att hålla sig i skinnet.

Nordström är assisterande kapten. Lotvonen i dagsläget lagets mest rutinerade back. Jag hoppas att de har vett och stolthet nog att skämmas.

***

Det finns ett kapitel av Emil i Lönneberga där Emil går och sätter sig i snickerboa redan innan någon har upptäckt hans hyss. Jag påmindes om det i andra perioden när Kenny Källström och Jean-Luc Grand-Pierre på kort tid drog på sig varsin solklar tvåminutare och molokna gled ut i båset innan spelet knappt ens hade blåsits av. Speciellt Grand-Pierre har förmågan att anlägga en komiskt trumpen min när han drar på sig de odiskutabla utvisningarna som han ibland tvingas till.

***

Jag såg inte den egentliga logiken i det, men personalen i Gränby Ishall spelade vid Almtunas utvisningar Seinfeld-vinjetten. Sådant ska alltid hyllas och premieras.


***


Fredrik Vestberg stod för en elegant målpass till 1-1 och var på det stora hela Almtunas kanske bäste spelare. Jag tänker inte säga ett ord om att "släkten är värst". Sådant konstateras tillräckligt ofta ändå. Däremot är läget aldrig fel att sura över borttappade spelare.

Vestberg leder ju lagets interna poängliga i år. Det är inte direkt första gången man ser en ex-leksing och frusterars över att han har ett "ex" före sig.

I förra omgången gjorde Sundsvalls Niklas Bröms sin plikt som ur-leksing och gjorde det matchavgörande målet mot Mora. När jag under förra säsongen bodde i just Sundsvall och såg laget på plats vid ett par tillfällen var Bröms varje gång bäst på plan. Honom vill jag se i ett framtida LIF i Elitserien.

Och på tal om Sundsvall flyttade även Elias Granath dit när han efter sex A-lagssäsonger i Leksand skrev på för Timrå. På 84 eliteseriematcher i blåvitt gjorde han 0+0 poäng. På 36 matcher för Timrå har han redan hunnit producera 4+4.

Sedan finns det ju spelare som sårar en på en ännu högre nivå. Världens bäste Niklas Persson rankades häromsistens som Linköpings åttonde störste spelare under 00-talet. Näst efter en elitserieåterkomst för LIF är nog en Pajen-comeback det som skulle göra mig allra gladast. Daniel Widing blev under en period Brynäs galjonsfigur. Johan Backlund Timrås. Robert Nilsson spelade VM 2008. Jonas Nordquist vann VM 2006. Andreas Karlsson tog hem hela Elitseriens poängliga 2006. Samtliga de tre sistnämnda har spelat i NHL. Johan Hedberg och Mattias Ritola också.

Då och då kan jag känna att det vore kul om de spelade i Leksand nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0