Del 40: Leksand-Växjö

Leksand-Växjö 4-1 (2-1, 0-0, 2-0)

Leksands mål:
1-0 Pelle Prestberg, 2-0 Tomas Kollar (Pelle Prestberg, Tony Virta), 3-1 Pelle Prestberg, 4-1 Tony Virta (Jesper Ollas, Jean-Luc Grand-Pierre).


***


Åh. Min skapare. Vilken lättnad. Jag hatar hatar hatar att se sådana här matcher, där väldigt lite finns att vinna, och så abnormt mycket att förlora. Om jag missar att ta upp något som var dåligt så är det för att jag är så uppfylld av lycka över tre kvalseriepoäng.

***

Tre kvalseriepoäng. Smaka på det. Inte dumt alls.

***

Pelle Prestberg har redan tangerat sin poängskörd från förra årets kval och överträffat samma målfacit. Han hade befunnit sig i en poängmässig svacka en tid, men oj som han klev fram och oj som det kändes välbehövligt.

***

Tre kvalseriepoäng. Smaka på det. Inte dumt alls.

***

Fler glädjeämnen:

1) Tony Virta hade blivit befordrad till vicekapten och tog det ansvaret med den äran. Han var helt otroligt nyttig. Många viktiga brytningar i egen och neutral zon och flera bra försök framåt. Kul att han fick kröna det med 1+1.
2) Jag har aldrig någonsin sett Stefan Lassen så här bra. Gjorde han ett enda misstag?
3) Efter förra matchen hyllade jag Patrik Carlsson. Han var lika bra mot Växjö.
4) Tomas Kollar var... ja... Tomas Kollar.
5) Leksand har spelat sju box play hittills i kvalet och har på dessa släppt in noll mål.

***

Tre kvalseriepoäng. Smaka på det. Inte dumt alls.

***

Negativt:

1) Oliver Ekman-Larsson vek ner sig lite för enkelt vid 2-1-målet och spred felpass omkring sig under första perioden. Sedan spelade han tack och lov upp sig ordentligt.
2) Även Joacim Eriksson fick ta på sig målet efter en misslyckad bortstötning. Efter det kom han dock in i matchen och stod för drösvis av fina räddningar. Otroligt skönt och viktigt att han fick en sådan match. Perfekt uppladdning inför nästa match mot Södertälje. (Nej, som sagt, jag är inte så duktig på att vara negativ i dag.)
3) Eric Johansson tillhörde de bästa spelarna mot Almtuna, men i den här matchen hade han väldiga problem med passningsspelet.

***

Tre kvalseriepoäng. Smaka på det. Inte dumt alls.

***

Nu väntar Södertälje borta och det känns väldigt roligt. Det är en match där man inte kan kräva några poäng enligt mig. Därför är varje poäng en bonus och det är en känsla som är otroligt ovanlig när det handlar om kvalseriematcher för Leksand. Och nu får Kollar, Leif Strömberg och Stefan Nyman chansen att visa vad deras SSK-erfarenhet har gett dem.

***

Tre kvalseriepoäng. Smaka på det. Inte dumt alls.


***


Tabell:

1. Södertälje  2  2 0 0 0  6-3  6
2. Almtuna  2  1 0 1 0  6-4  4
3. Leksand  2  1 0 0 1  6-5  3
4. AIK  2  1 0 0 1  9-9  3
5. Rögle  2  0 1 0 1  3-4  2
6. Växjö  2  0 0 0 2  6-10  0


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0