Del 35: Borås-Leksand

Borås-Leksand 4-3 (1-1, 1-1, 1-1, 0-0, 1-0)

Leksands mål:
1-1 Jesper Ollas (Thomas Rhodin), 2-2 Daniel Hermansson (Eric Johansson), 2-3 Marcus Weinstock (Tomas Kollar, Pelle Prestberg).


***


Trots full pott i säsongens tidigare matcher mot Borås blev det nu bara en poäng. Ett mål efter 55 sekunder och ett med bara drygt tre minuter kvar förstörde alla övriga planer.

Dessutom hade jag tappat den gudalika välsignelse jag hade när jag missade Örebros mål senast. I den här matchen såg jag bara en dryg minut av andra perioden. Närmare bestämt från att Antti Hulkkonen drog på sig en utvisning och ordnade tre mot fem fram till att Borås utnyttjade det och gjorde 2-1. Dessutom missade jag början av tredje perioden och därmed också Marcus Weinstocks mål. Alltså fick jag se Leksand göra ett mål, släppa in tre och förlora en straffläggning. Lord, why have you forsaken me?

***

Thomas Rhodin är nu uppe på 5+15 på sina 16 matcher sedan comebacken efter skadan. Och Pelle Prestberg fick äntligen göra poäng igen.

***

"Shouldn't we all vote on stuff like this?" utbrister Vänner-Joey när Chandler och Monica berättar att de tänker flytta från innerstan. Av någon anledning vill jag ropa samma sak när jag noterar att Stefan Lassen numera är en ordinarie figurant i power play.

***

Jag börjar bli lite orolig för Jean-Luc Grand-Pierres utvisningar. Han har ju kontinuerligt dragit på sig många men oftast har de varit nödvändiga eller i alla fall förståeliga. Men i förra matchen mot Örebro drog han sig flera omotiverade utvisningar och i första perioden mot Borås drog han på sig en okynnestripping utanför spelet. Jag hoppas att det här inte är ett omen inför kvalet på att han kommer vara övertänd och börja Roman Vopat-bråka med allt som rör sig där. Det är han alldeles för viktig för.


***


I och med strafförlusten missade Leksand chansen att helt och hållet säkra kvalplatsen. Dock måste Almtuna ta in 20 mål på tre matcher, så det finns onekligen en hel del som pekar på att det blir kvalseriehockey i år också.

Jag ser det som min uppgift att dämpa glädjen över detta en aning. Om mindre än en månad, 23 mars, kan nämligen säsongen vara mer eller mindre körd. Då spelas andra kvalomgången och Leksand har en påfallande förmåga att redan vara avhängda när två matcher har spelats.


Så här skrev jag på annan plats efter två omgångar av kvalet 2006:

"Så sitter man där igen. Stirrar instinktivt rakt ut i luften. Mössa på fast man är inomhus. Känner sig cheap and violated. Bilder av hur det skulle kunna vara blandas med verkligheten. Man vet att man borde åkt för längesedan. Man kastar ur sig haranger som man menar inget och allt av.

Om jag har kärleksproblem? Nej, det kallas visst kvalseriehockey.

Jag skulle behöva plöja åtminstone tre raka årgångar av Buster efter det här."


Och så här på samma plats efter två omgångar 2007:

"Please, don't put your life in the hands
Of a rock'n'roll band
They'll throw it all away


Så sjöng Oasis på den tiden då de fortfarande gjorde musik som betydde något för någon. Om de med rock'n'roll band menade Leksands IF så hade de alldeles rätt.

I ett avsnitt av Simpsons bestämmer sig Lisa för att bli vegetarian medan Homer anordnar en grillfest i trädgården. Homers kronjuvel under grillfesten är en hel gris med ett äpple i munnen som ska grillas under grannskapets jubel. Lisa står dock inte ut med osmakligheterna och med hjälp av en åkgräsklippare skjutsar hon ut grillvagnen med grisen på nedför en lång backe och ut på stora vägen. Homer och Bart jagar panikartat efter. Vagnen med grisen åker genom en stor buske.

Homer: It's just a little dirty... It's still good... It's still good...!


Grisen flyger av vagnen och hamnar i ett strömmande vattendrag.

Homer: It's just a little slimey... It's stil good... It's still good...!


Grisen flyter in i en trång sluss, fastnar för ett ögonblick, och flyger sedan i en vid båge över hela staden.

Homer: It's just a little airborne... It's still good... It's still good...!

Bart (med bestämd, men medlidsam ton): It's gone, dad...

Homer (resignerat och erkännande): I know...


Att följa den döda gris med ett äpple i munnen som är Leksand i årets kvalserie innebär att man genomgår alla de falska och naiva hopp följt av samma dystra sanningsinsikt som Homer gör när han ser sitt inälvsfyllda partys stolthet flyga bort i horisonten.

Tug: Om LIF vinner två raka är de med igen..! It's still good... It's still good...!

Någon annan: Det är kört...

Tug: I know..."



Visst känner man längtan välla över en?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0