Dude, you're in the zone

Hej igen!

Jag jobbar under några veckor på Leksands svar på Springfield Retirement Castle. En av de roligaste och trevligaste sakerna med att jobba med de gamla människorna är när de på eget bevåg visar mig gamla foton eller berättar anekdoter ur sina liv.

Detta handlar inte så mycket om att bilderna nödvändigtvis är överdrivet snygga eller anekdoterna speciellt spännande, utan att det är ett tecken på att man gjort ett bra jobb. Att jobba med människor som på ett eller annat sätt, fysiskt eller psykiskt, blivit försvagade handlar mycket om att få dem att känna trygghet och att de trivs. Att då få ett bevis på att man vunnit deras sympati och förtroende känns ju såklart bra.

Dessutom, och här kommer vi till det inlägget egentligen handlar om eftersom det är det som är det viktigaste för såväl egocentrikern som filmnörden inom mig, känns det som att ha klarat av en initiationsrit och blivit insläppt i den innersta kretsen. Och alla som lite för många gånger sett Godfather-filmerna, Sopranos-avsnitten, Goodfellas eller för den delen Gossip Girl vet hur kittlande det är att ta kliv uppåt på hierarikiska stegar, hur omoraliska grunderna än må vara.

En sådan etiskt tveksam social framgång upplevde jag tidigare i somras på skivaffären Musikörat i Uppsala. Detta är en butik som gjort sig vida ökänd för att vara stadens mest otrevliga gentemot icke-invigda. Den som inte vunnit personalens sympatier får enbart med svårigheter svar på tilltal och vid kassan hänger lappar med citat från kunder som på ett eller annat sätt gjort bort sig och därmed hamnat på The Shit List. De har helt enkelt stoppat in High Fidelity-myten under armen och bara kutat, så långt och så fort de kunnat.

Jag har förvisso lyckats hålla mig på tämligen god fot i den där Lord of the Flies-tillvaron, främst för att jag ägnat min tid där huvudsakligen åt att köpa b-sidessamlingar med Clash, progressiv brittisk reggae från 60-talet, Dylan-bootlegs och annat elitistiskt universiellt kvalitetsstämplat godis. Likväl trodde jag inte mina öron en dag i juni. Butikens överhuvud stod i kassan och jag vet inte om det var för att han gillade min Velvet Underground-tröja eller för att han tyckte att jag såg bra ut i håret (jag hade nämlingen nyss varit och klippt mig), men när jag lade fram Neil Young-skivan jag skulle köpa började han högljutt och skrattandes gasta fram en Neil Young-anekdot:

Musikörat-mannen: FAN, HÖRDE DU ATT HAN SKA GÖRA OM ALLA SINA BILAR SÅ ATT DE BLIR MILJÖVÄNLIGA? HAHAHA! HAN HAR JU EN JÄVLA MASSA URGAMLA VETERANBILAR! FAN, FATTA DEN SOM MÅSTE ÅKA UT TILL HANS RANCH DÄRBORTA I LA HONDA I KALIFORNIEN OCH FIXA ALLA DE DÄR BILARNA! HAHAHAHAHAHA!


Tug (marigniellt intresserad av själva berättelsen, men gränslöst road av den oväntade situationen): Haha, ja.. Det är ju inte direkt något rutinuppdrag..


Musikörat
-mannen: NEJ, PRECIS! HAHAHAHAHAHAHAHAHA!





Jag antar att jag räknas som en av dem nu. Hade det inte varit för att Musikörat-staben enkom består av burned out hippies med underkända frisyrer hade jag nog varit gränslöst stolt.


PUSS!

/Franz-Josef Hönig






Fotnoter about hard facts


Springfield Retirement Castle  -  Välkomnar besökare med skylten "Thank you for not bringing up the outside world".

Lord of the Flies-tillvaro  -  Hommage à Jerry Seinfelds beskrivning av skolans idrottslektioner.

High Fidelity-myten  -  Hommage à detta:


 


Neil Young  -  Hommage à The Last Waltz och världens mest kokainklumpsfyllda näsväggar.

Kommentarer
Postat av: elly

shit, vad stort. jag hade blivit hejdlöst stolt även om de är hippies som inte är lika välfriserade som dig. fast jag har inte lika creddig musiksmak så jag göre mig väl ej besvär. och att "kuta" är alltid lika kul. puss

2008-07-23 @ 23:31:58
URL: http://helhet.blogg.se/
Postat av: Tardelli -82

Efter Musikörat-succén antar jag att du blev så här glad:

http://www.youtube.com/watch?v=7XOL8o-3TZ8&feature=related



Eller lyckades du behålla fattningen som Staffan:

http://www.youtube.com/watch?v=JvMEie3riG4

2008-07-24 @ 10:20:54
Postat av: Jonna

jag är en sådan typisk person som skulle få en gul lapp för något extremt osmart citat jag sagt.. har ju noll koll på det mesta som gäller musik.

2008-07-27 @ 20:42:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0