Jag har fyra hjul som rullar och ett hjärta som slår

Hej igen!

Vi män har en del förpliktelser gentemot varandra.

Det ska omedelbart sägas att jag egentligen är närmast apatisk när det handlar om bilar. Jag hyser allt som oftast, för att använda ett Lokko-uttryck, ett brinnande ointresse för hästkrafter och växellådor. Jag kan inte ett dyft om motorer (mer än att vår granne blev mäkta imponerad när pappa skaffade en Ford på med V6:a för femton år sedan), av det enkla skälet att jag inte bryr mig. Jag har inte ens nästan körkort (något som kan bero på att jag faktiskt kört sönder fler bilar än jag tagit körlektioner). Jag gillar att transporteras i bilar och kan identifiera kanske tio märken (förmodligen inte en enda modell dock), men that's about it.

Men det kommer alltså en del förpliktelser med att vara man. En av dem är att uppskatta en snygg bil när man ser den.

För ett par år sedan åkte jag buss i Brighton. När vi kom till korsningen vid Palmeira Square åkte det på den överlappande vägen en nedcabbab BMW — med navkapslar som snurrade motsols! Som om vi alla hört en signal tryckte vi fyra som utgjorde bussens manliga ratio - jag, en latinokille med Taxi Driver-tuppkam, en äldre herre med golfkeps och en kille som försökte se ut som 50 Cent - med lätt öppna munnar våra ansikten mot rutan. Hade vi varit snäppet mer teatraliska hade vi visslat till i kanon.

En annan motorrelaterad mansstadga är att man ska ha lekt med bilar som barn.

Även detta har jag varit rättrådig nog att följa. Det gjorde att jag i går greps av gränslös nostalgi och för en stund blev fem år i gammal igen. Detta skedde när jag gick förbi en byggarbetsplats med en lastbil med cementblandartank. Ja, en sådan här, ni vet:




Jag hade nämligen en sådan leksaksbil när jag var liten och den var min favorit. Varför är något oklart. Det hade knappast med cementfascination att göra i alla fall, eftersom det dröjde tills jag såg Veiron i Ottan kasta in Glenn Killings cd-skivor i en golvblandare som jag ens nästan förstod vad tanken används till. Kanske var det att den hade en sådan skojig form som påminde om en zeppelinare som gjorde det. Jag vet inte, men en förbannat bra leksaksbil var det.


PUSS!

/Sven Boy





Fotnoter about hard facts


Palmeira Square  -  En politiskt känslig plats, Englands Gazaremsa om man så vill, då den utgör gränsen mellan delstäderna Brighton och Hove.

Mäns gemensamma intressen och byggarbetsplatser  -  Jerry Seinfeld har, fullt korrekt, konstaterat att just byggarbetsplatser också fångar samtliga mäns fascination: "Have you ever noticed when a guy's out in his driveway working on something with tools, how all the other men in the neighborhood are magnetically drawn to this activity? They don't actually help the guy. No, they just want to hang around the area where work is being done. We want to watch the guy, we want to talk to him, we want to ask him dumb questions. That's why when they have construction sites, they have to have those wood panel fences around it, that's just to keep the men out. They cut those little holes for us so we can see what the hell is going on. But if they don't cut those holes - we are climbing those fences."

Veiron i Ottan  -  "Du vill ha en trafikrapport förstår jag. I Göteborg, där flyter trafiken jävligt fint. En långtradare plöjer fram på Älvsborgsbron med en F20-motor på 500 hästar, det är en härlig syn. Längs Avenyn, där kommer en spårvagnskaravan med skiftarbetare på väg till Hisingen och det blåser en vacker vind från Öst. I den så kallade kungliga hufvudstaden råder fullkomligt trafikkaos. I Södertunneln, där har nämligen en Rolls Royce krockat med en Mercedes, varpå en karavan med Ferraris har täppt till hela körbanan där. Ta det försiktigt, det är halt som fasen där vet du. Ligger en massa döda yuppiesvin och stinker damparfym där och Rolex-klockor och kontokort, så det är slipprigt på vägbanan där."

Zeppelinare  -  Hommage à Jim och piraterna Blom.

Kommentarer
Postat av: Mexès

Hehe, skönt inlägg. Vill bara lägga till en manlig bilförpliktelse. Du förväntas känna till hela Sveriges vägnät för att i any given vägvalssituation kunna presentera fylliga och hållbara argument för och emot åtminstone två alternativ.

2008-05-29 @ 16:43:23
URL: http://malvaochhassel.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hardfacts about fotnoter.

Gränsen mellan Brighton och Hove går faktiskt inte vid Palmeira Square. Palmeira Square ligger en bit in i Hove, däremot går gränsen vid den lilla grönytan som låg precis innan min och lindas gata (från brightons håll sett). Kan inte för allt i världen förnimma mig vad det squaret kan tänkas heta men så ligger det till!

2008-05-29 @ 17:15:40
URL: http://fatleo.blogg.se/
Postat av: Dr. Fox

Så du är i Leksand? För sommaren? Så trevligt. Jag anländer på Onsdag. Först ska jag skriva 10 sidor om någonting inom Informatik. Sen ska jag ha en tenta i ekonomistyrning. Men först ska jag supa skallen av mig fredag och lördag pga. Yran i Umeå. Sen så. Sen... så.. blir det Leksand!

2008-05-30 @ 17:26:01
URL: http://audereestfacere.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0