O, vad det låter bra, det är ona i ordet som gör det

Hej igen!

Det där med att slänga in ett "o" är ett effektivt verktyg i svenska språket. Får man bara in den bokstaven före ett adjektiv så betyder det plötsligt motsatsen mot tidigare.

Men det är lite märkligt att med en del ord används nästan aldrig varianten utan o.

• Varför hör man så sällan om beslut som "träder i kraft med medelbar verkan"?
• Varför talar man inte oftare om "tympliga möbler"?
• Beskrivs någonsin någons uppförande som "förskämt"?
• Har en enda person någon gång uttalat "kvädesord"?


PUSS!

/Ilie Dumitrescu





Fotnoter about hard facts


O-ord  -  Det här inlägget är till stor del en hommage à min kamrat Jonas , då det är resultatet av våra diskussioner om detta brännande ämne. Hade han haft en blogg hade jag länkat till den. Nu är det inte så. Jag hoppas han ser det  som en läxa.

Uppförande  -  Hommage à Pete Doherty.

Kommentarer
Postat av: endumen

Yeeww! Läskig bild. Nä, nu var jag förskämd.

2008-11-25 @ 08:23:52
URL: http://lovely-limpan-not.blogspot.com
Postat av: Oskar

endumen: Det ska till Jonas försvar (eventuellt) sägas att bilden inte föreställer honom, däremot är den första resultatet när man bildgooglar hans namn, vilket vi fann skojigt.

Ps. Ny blogg, by the way? Ds.

2008-11-25 @ 10:57:09
URL: http://tug.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0