*Puuh* Nääe...

Hej igen!

Internetspråket är väl utvecklat. Det finns smileys och förkortningar för de flesta känslor, minspel och ljud. Fråga bara Basshunter. Många raljerar och ondgör sig över detta. Jag med, ska sägas. Och i de flesta fall med full rätt.

Men det finns en kombinerad aktion/läte som jag vill kunna uttrycka i text.

Ni har alla hört ljudet. Ni har alla också, för den delen, gjort ljudet. Det törs jag lova.

Det är när man sätter tungspetsen precis ovanför den övre tandraden och sedan, med en snärt, drar tungan bakåt. Det ger ett smackande ljud som på ett ungefär låter "T!" (ej officiell fonetik, Tugs anm.). Det indikerar att man är irriterad på något som någon sagt eller gjort, och det används på ungefär samma sätt som en ilsken suck eller som när man utbrister "MEH!" (upprört talspråk för "men").

Jag hoppas att ni förstår vad det är för känsloyttring jag är ute efter.

Den är en av mina personliga favoriter. Det är nämligen ett ljud som är fullkomligt omöjligt att feltolka. Det handlar oåterkalligen om irritation. Men samtidigt kan det inte användas emot en i ett efterföljande bråk.

- Jag är inte arg!
- Det är du visst!
- Hur vet du det? Vad sa jag?
- Eh.. fan.. äh.. men.. helvete..!
- Ät mig.
- *Frustration*



Så därför skulle jag gärna kunna använda mig av detta ljud även i cyberns värld. Några förslag?


PUSS!

/Michael Peca





Fotnoter about hard facts


Basshunter  -  Popmusikens Jimmy Nordin.

T  -  Hommage à Mr T.

MEH!  -  Hommage à Goesisland Streets diskbänk.

Känsloyttring  -  Hommage à Paolo Roberto.

Kommentarer
Postat av: Fridah

Jag gillar det här inlägget. Jag tycker att det visar att du är en glad, social, utåtriktad person. Om jag får bestämma så ska nästa inlägg handla om gångertabellen eller hur många gånger du har varit full. (Då är det viktigt att poängtera att du inte var det på nyår.)

Puss.

2008-11-03 @ 09:28:16
URL: http://vadåeh.blogg.se/
Postat av: Fanny

och jag som trodde du skulle blogga om Jonathan Ross/ Russel Brand den här veckan. håhåjaja.

ljudet? på engelesiska är det väl "tutting" vilken inte riktigt funkar på svenska kanske. eller?

tut på dig!

2008-11-03 @ 15:19:26
URL: http://fanny.blogsome.com
Postat av: elly

helhet

2008-11-03 @ 16:32:14
URL: http://hahaha.blogg.se/
Postat av: JJ

T-eh

2008-11-23 @ 02:22:16
URL: http://jj2bgood.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0