"Men, Milou, du har ju bitit av lejonet svansen"

Hej igen!

Alla som har hört talats om Twitter känner redan till DN:s artikel om att den konstnärlige ledaren för Kulturhuset i Stockholm hade bestämt sig för att kasta ut samtliga Tintin-album från biblioteket. Beslutet har förvisso redan dragits tillbaka. Men trots att det kan låta konstigt, då jag, tillsammans med serietidningen 'Buster', ser Tintin som den främsta källan till min uppfostran, hade jag varit all for bannlysningen.

För det enda som Tintin möjligen saknar är en liten dos bad boy-rykte. Det skulle hans varumärke må bra av.

Och skulle det inte finnas något skojigt i att behöva röra sig mot samhällets mer sädiga ytterkanter för att få sitt Tintin-fix? Att en bibliotekarie på Kulturhuset för en åt sidan och mumlar: "Nej, här finns inget. Men alldeles här utanför, på Plattan, finns det bra grejer. Fråga efter Rastapopoulus..."

Möjligheterna är oändliga. Låt oss lista tio spännande meningar som skulle kunna yttras i en värld där den unge, rättfärdige journalisten ses som samhällets paria:

1) "En påse hasch, en sjuttis Explorer och 'Krabban med guldklorna', tack."

2) "I Amsterdam finns det Tintin-caféer. Helt lagligt!"

3) "Kevin, om du säger 'Bomber och granater!' en gång till blir det raka vägen till rektorn..."

4) "Varför luktar det rökelse här? Varför ligger det massa halvätna muffins på soffbordet?? Och VARFÖR I HELVETE ligger det ett tummat exemplar av 'Den mystiska stjärnan' där???"

5) "Nej, jag är inte förvånad att han gjorde sig skyldig till det här. Jag anade vartåt det barkade redan när han tatuerade in professor Kalkyl på överarmen."

6) "Jaha ja, ni lyssnar på reggae, ja? Undrar vad ni kan tänkas läsa för serie..."

7) "Han blev aldrig densamma efter att han fick för sig att vänskapen i verkligheten aldrig kan bli lika vacker som den i 'Tintin i Tibet'. Jävla hippietjafs."

8) "Jag ser hellre att mina barn SNORTAR kokset än läser 'Koks i lasten'."

9) "Äh, jag har bara läst ETT album, det är klart att jag kan köra bil!"

10) "Jag hittade 'Det svarta guldet', 'Månen tur och retur, del 1' och 'Tintin hos gerillan' i en container i skogen! Men det är konstiga fläckar på några av sidorna."


PUSS!

/Filemon Syklon





Fotnoter about hard facts


Twitter  -  Emanuel Karlstens tankar om samhället, 140 tecken i taget.

Tintin  -  En liten "giftblåsa", om man ska tro general Tapioca.

Bad boy  -  Hommage à Sauron.

Kommentarer
Postat av: Jonas

Det var ett ord i rättan tid, bravo, bravo!

2012-09-25 @ 13:20:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0