Tug.blogg.se exklusiva VM-bilaga

Ja, men jag antar väl att det är dags nu att publicera den på förhand så uppeggade VM-bloggen. Det som tills nu var det icke-publicerade blogginlägget som, efter det där Carsten Jancker förklarar varför Kim Källström är den ende rimlige ersättaren till Michael Ballack, blivit mest mytomspunnet.


Fotbollens VM-lottning är som bekant klar. Jag antar det därför dags att VM-febra lite här på tug.blogg.se. Vi kan väl börja med att uppdatera den troliga VM-trupp som jag någon gång tidigare tagit ut.


Målvakter:

Andreas Isaksson
Eddie Gustafsson
John Alvbåge


Petad sedan senast: Daniel Widing (bättre på ishockey)


Övriga kandidater:

Jonas Sandqvist
Johan Wiland
Frank Rost


Kommentar: Andreas Isaksson är den spelare som jag minst av alla vill ska bli skadad, till och med viktigare än Zlatan. Jag tror också att Isaksson kan vara en av få överraskningar för England. Vilka som backar upp känns ju faktiskt inte överdrivet intressant, och jag skulle tro att kampen om tredjeplatsen är tämligen öppen. Frank Rost får det dock svårt. Han må vara stilig, men han är tysk.



Backar:

Olof Mellberg
Teddy Lucic
Erik Edman
Alexander Östlund
Mikael Nilsson
Petter Hansson
Christoffer Andersson
Daniel Majstorovic


Petad sedan senast: Michael Svensson (både mitt och Mats Olssons hjärta blöder)


Övriga kandidater:

Mikael Dorsin
Mikael Antonsson
Fredrik Risp
Kalle Svensson
Andreas Granqvist
Fredrik Stenman
Max von Schlebrügge


Kommentar: De tre översta namnen är fullständigt självskrivna i startelvan. Mellberg har förvisso under en längre tid spelat svajigt i ett svagt Aston Villa, men det beror förmodligen mer på Aston Villas spel inte fungerar och att Mellberg försöker kompensera med att ta ett för stort ansvar än något annat. I landslaget är grundspelet betydligt mer tryggt, Mellberg har en klar roll samt en stabil mittbackskollega, en mycket bra defensiv mittfältare och en lysande målvakt som backar upp. På högerbacksplatsen kan förhoppningsvis Micke Nilsson fortsätta utvecklas i grekiska ligan för att konkurrera med den allt annat än stabile Östlund om en plats i startelvan. De resterande tre backplatserna i truppen känns faktiskt väldigt öppna. Hansson och Majstorovic har inte övertygat i landslaget. Det ska också bli mycket intressant att se hur det går för Stenman i Leverkusen.



Mittfältare:

Tobias Linderoth
Fredrik Ljungberg
Christian Wilhelmsson
Anders Svensson
Kim Källström
Niclas Alexandersson
Mattias Jonson
Daniel Andersson


Övriga kandidater:

Tobias Hysén
Johan Arneng
Alexander Farnerud
Pontus Farnerud
Björn Arrias


Kommentar: Linderoth och Ljungberg är gjutna i startelvan. Att Ljungberg haft skadeproblem under hösten är förhoppningsvis bara positivt då chanserna för att han blir pigg i VM ökar. Det kommer bli en ny vår med "Kim eller Anders? Varför inte Kim OCH Anders?"-spekulationer. Att Lars Lagerbäck har stort förtroende för Alexandersson och Jonson har framgått med all önskvärd tydlighet. Det kan man förvisso tycka vad man vill om, men faktum är att i synnerhet Jonson i princip alltid gör sitt jobb när han får spela. Men visst vore det roligare med Hysén eller yngre herr Farnerud i VM. Johan Arneng kan mycket väl bli en hård konkurrent till Daniel Andersson om platsen bakom Linderoth.



Anfallare:


Zlatan Ibrahimovic
Henrik Larsson
Johan Elmander
Marcus Rosenberg


Petad sedan senast, men bara knappt: Marcus Allbäck


Övriga kandidater:

Pascal Simpson
Dan Sahlin
Gerald Asamoah


Kommentar: Otroligt ovisst bakom den leende mördaren och the king of kings. Om Elmander bara kommer tillbaka som han ska efter handoperation, istället för att vara Tommy Westlund, så känns han dock som första reservalternativ. Hur Lagerbäck resonerar om Rosenborg och Allbäck är faktiskt väldigt svårt att säga. Rosenberg har det visserligen inte lätt i Ajax, men lyckas trots allt göra en del mål, och de gånger han fått chansen i landslaget så har han enligt min mening övertygat och dessutom visat prov på stor målfarlighet. Men så länge Allbäck gör mål i Danmark så kan han inte räknas bort. Pascal Simpsons och Dan Sahlins skadeproblem ser tyvärr ut att stoppa de båda från VM-debut. Gerald Asamoah (Djurgården) kan bli ett bra komplement till Ibrahim Ba.



Gruppen så. Trinidad & Tobago vet man ju i ärlighetens namn absurt lite om. Men några grejer vet jag: 1. Dwight Yorke 2. Stern John 3. Shaka Hislop (men han är tydligen reserv numera) 4. Ato Boldon 5. Min syster före detta pojkvän och numera mycket nära vän Touré (för bra för Sveriges division 2, jag räknar med honom från start mot Sverige) 6. Henrik "Henkepåb-kursen" Larsson undrar vad Trinidad & Tobago är för ett jävla namn och att de fan får ta och bestämma sig.


Och vad lär vi oss av detta? Ja, det är inte mycket! Ingenting alls nästan. Men, och nu gissar jag, jag tror att det passar Sverige bra att ha ett så kallat stryklag i gruppen. Säga vad man vill om Sverige, men att vinna på beställning, det vet dem hur man gör.



Och så Paraguay. Min absolut första anknytning till Paraguay är såklart förre målvaktsgiganten, il duce, José Luis Chilavert. Han var länge en av mina absolut största förebilder (några andra fotbollsspelare som också ser ut som dödsmetallsångare och vid något tillfälle haft en stor roll i mitt liv: Eric Cantona, Jesper Blomqvist, Hristo Stoichkov, Tomas Brolin, Stefan Ishizaki, Roberto Baggio, Johan Ländin, Patrick Amoah, Hjalmer Jonsson), han är tyvärr inte med i bilden längre. Paraguay ger mig i alla fall, trots att jag i ärlighetens namn har dålig koll på dem, skrämselhicka. Kroatiens elaka kusiner, som jag brukar säga när jag är full. Är det något de vet hur man gör så är det att föda upp mordiska Tug Wilson-mittbackar á Gamarra. Vi får hoppas att Kung Kahn av Bayern ser till att crosschecka anfallaren Roque Santa Cruz i huvudet på träning om denne ser ut att tillfriskna från sin knäskada. Santa Cruz är visserligen typexemplet på spelare som ligger snäppet under världsklass som alltid är populära att överskatta när det vankas match mot Sverige (läs: Stilian Petrov och Nwankwo Kanu), men han får gärna vara ur form mot Sverige.


Sista gruppspelsmatchen är mot England. Okej, så här är det: Jag tror inte att Sverige kommer förlora mot England. Oavgjort är det mest troliga, men jag tror Sverige ligger närmare vinst i matchen. Så bra är faktiskt Sverige och Englands "spel" (framåt, framåt, framåt och det jävligt fort) passar bra. Men. För gudarna, Snälla, inse att England är inget lag man vinner mot per automatik. Att England inte slagit Sverige sedan 1789 (Marie Antoinette dömde matchen, gjorde det inte så bra och giljotinerades som straff) är faktiskt inte alls intressant. Inte heller att Glenn Hysén ibland håller Brolinklass på Wembley. Att England under Söderberg-Lagerbäcks-Anderssons tid vid Sveriges roder (och följdaktligen Svennis tid vid Englands) kan jag däremot anse åtminstone vara ett tecken på något. Men England har ett på pappret väldigt starkt lag. Precis som Sverige har man ett starkare lag än vid senaste VM. Där Sverige numera har Zlatan har England numera Wayne Rooney, en helt otrolig spelare som redan håller absolut världsklass och är en av de mest extrema talanger jag sett. Där Sverige numera har Andreas Isaksson har England numera Paul Robinson. Förvisso sämre och ojämnare än Isaksson, men ett jättesteg framåt i jämförelse med en åldrad David Seaman. På mittfältet har David Beckham tappat mycket av sin stjärnglans, medan däremot Frank Lampard och Steven Gerrard numera håller grymt hög klass. Såklart ett starkare innermittfält än Sveriges, men jag tror ändå att det är två spelartyper som kan passa Sverige bra. I backlinjen har Rio Ferdinand bara haft en sådär säsong i Manchester United, han tycks lida av samma problem som Mellberg i Aston Villa, men Ferdinand är en komplett mittback av yppersta klass. John Terry kommer, efter två säsonger av tuktelser från Mourinho i Chelsea, inte falla igenom defensivt på samma sätt som han gjorde i EM senast, var så säkra. Det huvudsakliga hoppet för svensk del är att Sol Campbell kommer in i kampen igen. Lätt åldrande, tidigare världsbackar, med form- och skadeproblem har förstört mer än en backlinje (läs: Frank de Boer, Marcel Desaiily och, jodå, Lothar Matthäus).



Jösses, vad långt detta blev. If only I could put my mind into something worth while...


Puss!

/Gerald Asamoah

Kommentarer
Postat av: blondie

jag fattar iiiiiingenting...

2005-12-15 @ 10:15:07
URL: http://yevonde.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0