Lindas nya mogna stil

Godafton...


Igår visade Kunskapskanalen första delen av "No Direction Home" (dokumentär om Bob Dylan av Martin Scorsese) och jag missade det givetvis. Det är i sådana lägen som Oskar för det första förstår varför folk blir mördare (förklaras på http://carstenjancker.blogg.se , gissningsvis "Femte inlägget") och för det andra ville sparka sin journalistutbildning väldigt hårt på smalbenet och ta cykeln (eller eventuellt tåget) raka vägen till barndomshemmet på Björkvägen 4 (där Kunskapskanalen erbjuds). Nåväl, jag får väl ge mig till tåls några veckor, I assume.


Läste idag klart Simon Banks "I huvudet på Zlatan Ibrahimovic". Mycket kul och bra, not surprisingly. Kanske inte någon av de mest världsomvälvande böckerna, men sanslöst läsvärd. Bank, Kappelin (den underbara gudinna) och Filiphammar kan inte bli fel. Och så Zlatan då såklart. "Zlatan är Zlatan", som Mindy Wall någon gång uttryckte det. Måste älskas. Fotbollens svar på Seinfeld-karaktären Kramer. Inte så mycket för att de båda är världens längsta människa (tack, Fille och Wiking) och underhåller publiken med en sanslös fysik, utan mer för att båda är så makalöst jävla unika och egna, men likväl känns så förbannat självklara när man ser dem. Att Zlatan dessutom är den kvalitetsmässigt bäste spelaren i Sveriges fotbollshistoria gör såklart inte saken sämre.


Angåene rubriken så vill jag inte avsluta denna blogganteckning i en alltför raljant och arrogant ton, men jag kan inte låta bli att fnissa åt denna artikel. Det skulle faktiskt vara intressant att se denna föreläsning. Jag undrar hur många "gräset är inte alltid grönare på den andra sidan"- och "bara för att man är kändis så blir man faktiskt inte lycklig"-klyschor det går att trycka in på 90 minuter, eller hur lång föreläsningen nu är.


PUSS!

/Jan Benda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0