Elaine? What are YOU doing here?

En av nackdelarna med att vara förkyld kan vara att ibland vakna upp med känslan att ha, utan att ha fått uppleva det roliga i det hela, spenderat kvällen innan inte bara med att spola i sig sexton gin&tonic på krogen, utan dessutom  med att följa upp gin&tonicspolandet med att åka på stryk, eller åtminstone med att spela en grusfotbollsmatch med ett par glidtacklingar för mycket involverade. Kroppen kan kännas sådär, kort sagt. Det är trist att bli besviken, helt enkelt.
 
Läste idag klart Nick Hornbys ”A Long Way Down”, som jag tror heter något i stil med ”Fallhöjd” på svenska. Den kom ut för ungefär ett år sedan och jag tvekade rätt länge att köpa den efter att ha läst en något skeptisk recension av Andres Lokko. Men, så, stod jag där på Borders, med den i handen och såg ”£2 off” och sade ”äh, what the hell, det är Hornby, hur dåligt kan det i ärlighetens namn vara?”. Och boken är rent språkmässigt, just som jag ser att Lokko skrev i recensionen nu när jag läser om den, precis sådär fröjdig att läsa som allt Hornbys stoff. Första delen av boken är, såväl språkligt som innehållsmässigt, briljant. Hornby ritar upp karaktärer som är så mörksvart ensamma och så hopplöst bortom egentlig förbättring att man inte vill vara på egen hand på tre veckor. Men istället för att fortsätta på den inslagna vägen, faller boken ur lite. Det blir itsället mest lite sköna brittiska mest-sarkasmer-och-avståndstagande-och-smågräl-men-likväl-vänskapsrelationer av det hela. Egentligen kan man verkligen inte anklaga slutet för att vara hollywoodskt sockersött, men, med den enorma potentialen i den lysande inledningen i bakhuvudet, slår man likväl igen boken med en axelrycksbesvikelse. Boken är ju väldigt bra ändå, och jag tror att det var Marty Scorsese som sa i en dokumentär om Stanley Kubrick, som voicades av Tom Cruise (!), att medan kritiker i filmer ofta ser vad som INTE finns med, så ser regissörer ofta det som faktiskt ÄR med i filmerna, och bedömmer det istället, och det kan väl synas lite märkligt att klanka ner på en bok som ju faktiskt funkar, men Hornby hade kunnat få mig att ligga sömnlös flera nätter i rad. Nu tog han inte den chansen. Kanske lyckas han hela vägen i nästa bok.
 
Nick Hornby, ändå. Man blir ju avundsjuk. Han är en av De Skribenterna. Tillsammans med Erlend Loe, Andres Lokko, Simon Bank, Tony Parsons, Fredrik Wikingsson, Filip Hammar, Magnus Nyström, Björn Arrias och Mats Olsson är Nick Hornby en av de litterära giganter som jag, vad jag än försöker intala mig, vill läsa vad de än skriver. Som oavsett om texten är innehållsmässigt tom ändå kan koka en välsmakande nobelmiddag utifrån en spik. Kanske är det en skada av att själv vilja bli en del av branschen. Vad vet jag? Så är det i alla fall.
 
Av vilken anledning jag plötsligt ägnar denna blogg åt att exercera litterär kritik är oklart. Jag brukar ju mest prata om sparris. Kanske har det med min sjukdom att göra. Jag ber om ursäkt.
 
 
PUSS!
 
/Världens bästa svåger!






Fotnoter about hard facts


Spola i sig sexton gin&tonic på krogen  -  Hommage à mentaliteten på Aftonbladet och Expressen.

Det är trist att bli besviken  -  Synd, det är när man vill att något ska hända och så händer det inte. Då är det synd att det inte händer.

Nick Hornby  -  Skriver böcker om livets vitaliteter.

Borders  -  Brightons svar på familjen Lundell.

Andres Lokko  -  Känd från tug.blogg.se

Marty Scorsese  -  Heter egentligen Martin och har en bra kompis som heter Robert.

Stanley Kubrick  -  Tyckte om att namedroppa Johnny Carson.

Tom Cruise  -  Är gift med Nicole Kidman.

Erlend Loe  -  Har en far som spelade i Kaiserslautern.

Simon Bank  -  Känd från Rebecca Bank.

Tony Parsons  -  Inte släkt med Tony Soprano.

Fredrik Wikingsson  -  Kompis med Filip Hammar.

Filip Hammar  -  Kompis med Fredrik Wikingsson.

Magnus Nyström  -  En lattjo liten pryl.

Björn Arrias  -  Kompis med mig.

Mats Olsson  -  brukar få stryk av Jesper Ollas.

Sparris  -  Hommage à Anders och Måns-Anders.

Världens bästa svåger!  -  Den bästa svågern, det är Jörgen Sundqvist det.

Kommentarer
Postat av: martina

bjursten vet inte vad han snackar om...

2006-02-11 @ 22:52:16
URL: http://yevonde.blogg.se
Postat av: Jenny och Elly

Oskar, det var länge sedan som tom cruise var gift med nicole kidman.. nu är han gift med katie holmes (de hade ett barfotabröllop). du hänger med dåligt. puss

2006-02-12 @ 11:58:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0