Det är jag som är trubaduren i knivdramat

Åh, Andres Lokko, denne briljante jakobsbergare. Häromsistens skrev han än krönika om trängselavgifter.

"Det fina med sådana här lysande initiativ är att de fungerar lite som ett lackmuspapper. Det lockar nämligen fram Den Rödbrusige Mannen i alla rödbrusiga män. Och det är lika underhållande varje gång detta händer. (- - -) Endast med bilen kan han ju när som helst - som han uttrycker det - bara dra från hela skiten. Till Norrtälje. Eller Bandhagen. (- - -) Jag har självklart inte något körkort själv eftersom mitt yrke inte tillåter detta. Musikkritiker bör inte ha körkort. Det har aldrig funnits en läsvärd musikkritiker med körkort. Inte bara gör det dem vänligt inställda till Ulf Lundell samt ger dem en slags musikalisk verklighetsförankring - eftersom bilister är de enda som år 2006 lyssnar på radio - där de faktiskt har hört de obegripliga artister och skivor för barn som så kallade vanliga människor lyssnar på. Det är därför vi inte ska ha körkort. Eller barn. Det är också just därför körkortsinnehav är ett brott mot Svenska Rockkritikerförbundets stadgar och kan ge upp till sex månaders fängelse."

Lokko skulle kunna skriva kommunens diarielistor eller kommunfullmäktiges mötesprotokoll och jag skulle förmodligen ändå inte kunna låta bli fnissa åt det jag läste.


I ett av de absolut mest fantastiska Seinfeld-avsnitten ligger Jerry med Elaine. När han ska berätta detaljer om detta för George säger han att det hela började med att de tittade på tv tillsammans och hamnade på "the naked station". Då säger George följande numera bevingade ord: "Oh, see... That's why I don't have cable in my house. Because of that naked station. If I had that in my house, I would never turn it off. I wouldn't sleep, I wouldn't eat. Eventually, firemen would have to break through the door, they'd find me sitting there in my pajamas with drool coming down my face." Det närmsta man kan komma något liknande på det svensk kabelbasutbudet är Eurosport. I morse visade Eurosport 1974 års VM-final i fotboll Västtyskland-Holland. Naturligtvis kunde jag inte sluta titta. Här följer fem höjdare från VM-finalen 1974:

5. Västtysklands laguppställning består av Meier-Breitner-Vogts-Schwarzenbeck-Beckenbauer-Bonhof-Overath-Grabowski-Hölzenbein-Hoeness-Müller. I rest my case.

4. Paul Breitner gör mål. (Som ni kanske märkt så refererar jag ibland till min vän Björn som just Paul Breitner. Det finns dock inget samband. De har bara samma namn.)

3. Västtyskland får matchens första varning efter tre minuter - och det är Berti Vogts som får den!

2. Holland har en målvakt som spelar utan handskar och ser ut som Michael Palin.

1. Gerd Müller firar sitt 2-1-mål med ett måljubel som tycks hämtat från The Ministry of Silly Walks.


På tal om Beckenbauer sade Kejsaren Franz, som numera är VM-general för sommarens slutspel, följande om att Sverige valt Bremen som sin fasta punkt under VM: "Sverige har valt att bo i Bremen. Jag säger bara Bayern! Det är det bästa stället i Tyskland. Men okej, om man bortser från Bayern så kanske Bremen är rätt bra." Och ja, det tyckte jag var kul.



PUSS!

/Jörg Albertz

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0