I would build up my upper body, and hit Richard from behind with a stick

Hej igen!

När jag spatserade hemåt häromsistens, med Jam spelandes i godan ro på iPoden, började en man, som kom gående med en eventuell flickvän (kan lika gärna ha varit hans syster, hans mixed badminton-partner eller en date han köpt från eBay, jag har ingen aning, jag ville bara komma vidare i texten på ett smidigt sätt, och utan en lång parentes) gestikulera så smått mot mig. Jag tog av mig ena hörluren (tänk vad man behöver stå ut med!), och sade ”sorry, mate?”. Mannen, vi kan kalla honom Sir Alan Sugar (britter heter så ibland), sade med en ursäktande ton ”eh, I don’t mean to be rude, but can I, eh, by any chance, borrow 63 pence?”. Jag, ni får väldigt gärna kalla mig Tug, log lite och sade ”sorry, mate, I don’t having anything on me” (vilket faktiskt var helt sant), gick därifrån och kunde i lugn och ro fortsätta lyssna på när Paul Weller sjunger om ”chicken in a basket”, eller hur det nu är.

Anledningen att jag skriver detta är inte att en främmande människa kom fram till mig och frågade om pengar (en summa motsvarande den stora förmögenheten på ungefär åtta kronor dessutom), det händer ganska ofta när man bor på ställen som är större än Leksand. Nej, det som jag fann lite kul var att han frågade om han kunde låna 63 pence. Vad hade han tänkt? Skulle han ge mig sitt telefonnummer? Skulle jag skicka en faktura? Hade han tänkt att jag skulle ge honom mitt kontonummer, så att han på ett smidigt kunde sätta in pengarna direkt på mitt konto. Eller skulle jag helt få pengarna ”nästa gång vi ses”? Skulle ”Pelle sundberg!” få höra detta skulle han förmodligen scream me stupid för att jag inte gjorde min journalistiska plikt och ställde dessa frågor, men jerry seinfeldsk som jag är så tog jag på mig mitt ”in public alone”-face och gick därifrån. Jag insåg att jag hade blogginlägg på gång.


PUSS!

/David Odonkor




Fotnoter about hard facts


Jam  -  Can you believe this?

Sir Alan Sugar  -  You're a light weight... You're fired!

Eh, I don’t mean to be rude, but can I, eh  -  Avd. Eh... som det brukar heta på någon sorts lista.

Tug  -  Jag försöker desperat hitta Tug Wilson i VM-Drömelvan.

Paul Weller  -  En mycket motvillig modfather.

Chicken In A Basket  -  How about a serious question?

"Pelle sundberg!"  -  Skäggigt journalistiskt geni som fostrat förmågor som Fredrik Wikingsson, Erik Niva, Anders Wahl och Oskar Klingborn, och dessutom bjuder på travtips i Falu Kuriren.

Jerry Seinfeld  -  Is so busy doing nothing, that the idea of doing anything - which, as you know, always leads to something - cuts into the nothing and then forces him to have to drop everything.

Kommentarer
Postat av: jenny

det är helt klart märkligt på större ställen i leksand. idag till exempel var det en man som gick runt i shorts och sandaler i spöregnet, han gav mig en mördande blick när vi möttes. jag fattar inte vad det skulle vara bra för, jag hade verkligen inte gjort något, såg inte provocerande ut på något vis. det var bara elakt gjort liksom. jag brukar försöka se glad ut när jag möter främlingars blickar, men den här gången vågade jag inte, skyndade bara på stegen lite. onda människor! snåljåp förresten. du hade säkert pengar på dig. jag brukar också säga att jag inte har något på mig, men det är alltid en lögn.

2006-05-23 @ 18:09:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0