Elaine, as your legal counsel, I must advise against this

I'm not one for nostalgia, don't really like the past


- Ed Harcourt


Det är ju det man så gärna vill intala sig. Att det där med nostalgi är för de andra. Ibland upprätthålls det där länge och bra. Men förr eller senare slutar det alltid med att man sitter i en soffa nära St James Street med Henrik "Henkepåbkursen" Larsson och pratar om Tomas Jonsson, Kamratgården, Jonas Thern, The Clash, Gagnef, Henrik Bertilssons sverigedemokratiska tendenser, Stefan Rehn, CCCPs superfemma, Jonnie Fedels duster med lagkamrater, Grycksbo, Bebeto, Royal Tenenbaums, dunkar i Mockfjärd, Gais, Bobby Zamora, Glenn Hysén och i slutänden kommer såklart samtalsämnet av okänd anledning in på Kent och Per Sinding-Larsens Kent-dokumentär och så säger någon att "det är ju en scen som är mycket bättre än allt annat.." och sedan skriker båda i kör "SCENEN NÄR HAN VID HALV TRE PÅ EFTERMIDDAGEN SÄGER ' FAN, Gå UPP NU, SÅ KAN VI SOUNDCHECKA I EN HALVTIMME, SÅ ATT VIK AN BÖRJA SUPA SEN..'!!" och sedan tittar man på varandra med varma, uppskattande blickar.

För att säga det kort, man fastnar ibland.

Och i går hände det igen. Tv 4 visade Starsky&Hutch och jag kunde bara tänka på hur det var när jag såg den första gången. Det var tidigt 2005. Det var i Jennys väldigt saknade stuga. Det var jag, det var Jenny och det var Dokendosa. Jag och Dokendosa skulle snart åka till Brighton. 

Det låter kanske inte så märkvärdigt. Men jag satt ändå där med de två bästa av vänner. Jag var på väg ut mot mitt livs roligaste äventyr, och jag var det med den absolut bästa vänner. Det är ett tillfälle att sakna. Och längta tillbaka till. Speciellt som alla är så förbannat utspridda nu. En är i Frisco och letar efter lyckan (Jenny), en annan är full och letar efter kryckan (Elly), en tredje är polis och samlar på falkägg (Mange), en fjärde kör in i bergvägg efter bergvägg (Björn), en femte är främmande och minns ingenting (Andersingers), är det senaste jag hört.

Jag var på väg och jag var det med glädje. Jag antar att jag är på väg någonstans även nu, men Gud vet vart. "Jag är bara en man på väg", som min kamrat Jesper brukar säga.


PUSS!

/Michael Zepek





Fotnoter about hard facts


Ed Harcourt  -  Kommer ursprungligen från Brightons grannsamhälle Lewes. I've been there. Dokendosa också. Det var så lustigt att det tog en plats på den här listan.

Henkepåbkursen  -  En väldigt briljant göteborgare.

Tomas Jonsson  -  Emblemati förkroppsligat.

Kamratgården  -  Alla vill vi äta pyttipanna på Kamratgården.

Jonas Thern  -  Kommer från KÄRDA! Inget annat. Men det finns ju massor av andra lappar att skriva på!

The Clash  -  Alexander Mårstad har en av deras skivor på datorn.

Henrik Bertilsson  -  Det fulaste som drabbat Anders Svensson.

Bebeto  -  Romarios sidekick.

Dunken  -  "DET ÄR DUNKEN, BIRGERSSON!!"

Jenny  -  Every group has someone that they all make fun of, like us, with Elaine. Och vi gör det av kärlek.

Dokendosa  -  Personligt bekant med Jay Goppingen.

Frisco, kryckan, falkäggen, bergväggarna och minns ingenting  -  Hommage à Per Lundells storebror.

Elly  -  Bojsenburg's finest.

Mange  -  Vet nästan ingenting alls om Little Steven.

Gud  -  Enligt vissa källor ska det vara Stefan Schwarz, men det vet jag inte om jag tror på.

Jesper  -  Inte Blomqvist.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Falkägg? haha /Vintervila

2006-11-06 @ 16:50:50
URL: http://audereestfacere.blogg.se
Postat av: sluta, nu oskar annars blir jag arg!

jag är högst besviken att varken jag eller mina fötter omnämdes i det senaste inlägget. Ett klagomål är skrivet och ska postas till sveriges stadsöverhuvudtaget, Ingvar Oldsberg. Om du är påväg nånstans så är han alltid på spåret. KOm tillbaka oskar!

2006-11-06 @ 20:44:29
Postat av: Anonym

snart hoppas jag på att bli "innerstans" finest. as you might have heard (or not) så har jag sagt upp min lägenhet och flyttar månadsskiftet jan-feb. förhoppningsvis inåt harry'shållet...

2006-11-06 @ 22:11:27
URL: http://helhet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0