Common sense and a guy in a wheelchair

Hej igen!

Jag misstänker att min toalett i Uppsala är trasig. Det är inga stora grejer det handlar om, men varje gång jag exempelvis spenderat en helg (eller, som ganska nyligen, en sommar) hemma i Leksand har vattennivån i toaletten sjunkit påtagligt. Detta är dock ingenting som tynger mig. Tvärtom. Låt mig berätta varför.

I ett avsnitt av Seinfeld åker Jerry till Florida för att hälsa på hos sina föräldrar. Under tiden får Elaine order att ta hand om Jerrys post. När George får reda på att Elaine fått detta uppdrag blir han svartsjuk och undrar hur hans bäste vän kan behandla honom så illa. Jerry försöker då lösa situationen över telefon:

"George, listen to me, I have a very important job for you. I want you to come by twice a day and flush the toilet so the gaskets don't dry out and leak."

"What about the mail?"

"This is far more important! You must exercise the gaskets, George!"


Denna episod är, som ni nog förstår, något som utspelar sig i mitt huvud varje gång jag ser min uttorkade toalett. Kontentan blir alltså att varje gång jag kommer tillbaka till Uppsala så blir undantagslöst effekten att jag förr eller senare tänker på meningen "You must exercise the gaskets, George!" och sedan skrockar jag välmående och tänker på alla fina stunder i livet.


PUSS!

/Hans-Günther Bruns





Fotnoter about hard facts


Uppsala  -  The pesto of cities.

Leksand  -  Fortfarande årets tillväxtkommun 1998.

"I ett avsnitt av Seinfeld"  -  Man kan ibland undra hur mycket en skribent pratar som hon eller han skriver. Den förmodligen vanligaste femordsserien i den här bloggens historia är "i ett avsnitt av Seinfeld", och jag törs lova att utfallet blir detsamma om man går man genom mina samtliga muntliga samtal i mitt liv. Den ende som jag inte ständigt säger det till är förmodligen Björn, som jag helt sonika räknar med att han redan vet allt som händer i alla avsnitt redan (en förutsättelse som allt som oftast brukar visa sig korrekt).

Elaine hämtar post  -  Anledningen till att Kramer, Jerrys granne, inte fått uppdraget är att han sålt filmrättigheterna till sin coffeetablebook about coffeetables för en stor summa pengar och därför beslutat sig för att pensionera sig och bosätta i Florida i huset bredvid Jerrys föräldrars. Det ska här eventuellt tilläggas för okunniga läsare att Kramer inte har ett enda någorlunda vettigt jobb under hela serien.

George  -  Tror inte på Gud, bortsett från när det handlar om "the bad things".

Tänka på alla fina stunder i livet  -  Hommage à Wallraffs version av Tilde de Paula. "Hej, det är Tilde. Om du är tjej och mår dåligt, gör inte det! Tänk på alla fina stunder i livet i stället! Hej då!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0