I get along, just singing my song

Hej igen!

Aftonbladet rapporterade i går att the mischievous, rambunctious kid Pete Doherty, efter ännu ett knarkbrott, dömts till en månads portning från sin hemstad London. Det hela får mig att skrocka av välbehag av två skäl.

För det första. Straffet. Det finns något gammaldags roligt i att man fortfarande kan dömas till stadsförvisning. Att bli utvisad från ett land är en sak, det finns passkontroller för sådant. Men hur efterhålls Dohertys straff? Kommer det krylla av Wanted-posters längs hela stadsgränsen? Och hur går själva deporteringen till? Är det som i Lucky Luke att han kommer doppas i tjära och fjädrar och sedan, fastbunden på en bit tågräls, bli buren över stadsgränsen?

För det andra. Pete Doherty. Han är säkerligen ett helvete att ha som son, kollega, far eller racketsportpartner och är därför EGENTLIGEN verkligen inget att efterleva, MEN i Den Gudomliga (Situations)komedin som är Världen är han den ultimate sitcomkaraktären. Trots att han lever ett så destruktivt liv att han får den mest gemene slackern att verka hyperaktiv till det skadligas gräns, ett liv där han knarkar som ett svin, gör inbrott hos sina bandkompisar(!) för att sälja deras stereos för heroin, får sparken från band han själv startat och ständigt trotsar restraining orders, så lyckas han mellan varven ändå hinna med att skriva ofattbara mästerverk som "Begging" och "I Get Along", sjunga i det som ett tag var världens bästa rockband, klä sig i ojämförbart snygga hattar och om och om igen ligga med världens mest kända supermodell Kate Moss. Vilken femtonåring svarar inte att hon eller han vill ha det så när studievägledaren frågar vad de vill ha för framtid? Där har alla syo-rolfar och jan björklundar något att slita sitt hår över, och bara det är ju roligt.

Ännu roligare är de straff han tilldelas för att han konstant grips med tung narkotika. Gång efter gång efter gång släpps han ut med ett villkorligt straff i ryggen. Borde inte de där villkoren kunna anses brutna vid det här laget? Jag förstår verkligen inte hur han gör för att aldrig någonsin hamna i fängelse. Han måste ha Judge Snyder som domare varje gång, och ha samma relation till denne som Bart Simpson har. Jag kan se framför mig hur Pete hänger på sig världens största krucifix och darrar med underläppen, vilket renderar i att Judge Snyder skrockar och säger "boys will be boys".


För övrigt vill jag här och nu passa på att gratulera min så-gott-som-syster Martina (i länklistan till höger känd som Världens längsta människa) och hennes Martin, då hon i går födde en krabat vid namnet Rasmus. Jag är förvisso lite upprörd över att han, trots kraftiga påtryckningar, vägrade komma till världen fyra dagar tidigare. Han hade då fått dela födelsedag med Barack Obama, Joni Puurula, Marcus Schenkenberg, Louis Vuitton och undertecknad, men det må väl vara hänt. Grattis, som sagt!


PUSS!

/Klaus Schulze






Fotnoter about hard facts


Aftonbladet  -  Sveriges Paris Flash.

Mischievous, rambunctious kid  -  Hommage à Cosmo Kramer och Satans barn.

Lucky Luke  -  Han skjuter skott på skott, och han träffar alltid någon, och hans namn är Lucky Luke.

Racketsportpartner  -  Hommage à Elly the Eagle.

Den Gudomliga (Situations)komedin  -  Hommage à, i princip, Dante.

Heroin  -  Hommage à Malou von Sivers.

Kate Moss  -  Dejtade under en period Chris Griffin från Family Guy.

Jan Björklund  -  På tal om Satan.

Kommentarer
Postat av: ellinor

åååh!!! jag kan inte i ord uttrycka min glädje över en lucky luke-referens! detta är fantastiskt! you've made my day! hell, you've made my weekend. det finns få saker bättre, roligare, more tacky yet so wonderful, än lucky luke, the poor lonesome cowboy.

2007-08-12 @ 23:23:13
URL: http://ellinor.blogsome.com
Postat av: Martina

rasmus hälsar att han tänkte tanken först att komma tidigare, men bestämmde sig för den 8 istället. han var mitt uppe i en bra bok.

2007-08-13 @ 17:19:33
URL: http://yevonde.blogg.se
Postat av: elly

det känns så tråkigt att jag oftast skriver kommentarer där jag citerar något ur nyss lästa blogginlägg och därefter skriver "hahahahahaha". jag borde väl kunna komma på något nytt? och jag menar, du vet ju redan att du är rolig. jag är i alla fall som vanligt glad över att tillägnas fotnötter. :)

2007-08-20 @ 00:45:15
URL: http://helhet.blogg.se
Postat av: Fridah

Det här var något av det bästa jag (som stort fan av Pete) har läst ever!
Får jag länka till det här inlägget på min blogg?

2007-11-26 @ 18:48:45
URL: http://indiepopochskit.blogg.se
Postat av: Tug

Fridah: Oj, tack så mycket! Det var snällt. Javisst, länka på så mycket du bara orkar. /Oskar

2007-11-26 @ 20:47:52
URL: http://tug.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0