Att läsa blev plötsligt någonting farligt, potentiellt samhällsomstörtande

Hej igen!

För att återknyta till vad jag och även Ametiste ägnar våra arbetsdagar åt så läste jag häromdagen en intressant artikel i SvD. Den handlar om hur man ser och har sett på läsning. Om det är bäst att läsa böcker på samma sätt som Don Quijote gör det eller om man ska göra det som Oliver Stone, för att hårdra det. Det tänker jag dock inte skriva om här, däremot fanns det en passage i texten som fick mig att öppna ögonen i ett betydligt vidare perspektiv, nämligen vilket ansvar jag har med den här bloggen. Jag citerar:

"När Goethe gav ut sin första roman oroade han sig för att någon läsare kanske skulle komma att identifiera sig alltför mycket med dess olycklige huvudperson, och liksom denne besluta sig för att ta sig av daga. Det visade sig vara en våldsam underdrift. När Den unge Werthers lidanden publicerades 1774 utbröt en veritabel självmords­epidemi. 'Wertherfebern' bedömdes vara ett så stort hot mot folkhälsan att myndigheterna i Leipzig förbjöd inte bara boken, utan också bärandet av gul rock, det klädesplagg som tusentals unga läsare i Werthers efterföljd tog på sig för att manifestera sina egna lidanden."

Borde jag arbeta för liknande juridiska begränsningar utifrån min blogg? "Använd inte rödvita sneakers eller Lee-jeans, annars slutar du också dina dagar bakom ett ironiskt småleende, med mer välfyllda bok-, DVD- och skivhyllor än bankkonton." Vem skulle riskera något så hemskt?


För övrigt anser jag att Zlatan Ibrahimovic ska få ha så många rödvita sneakers han vill så länge han bara spelar i fotbollslandslaget.


PUSS!

/Friedheim Funkel





Fotnoter about hard facts


Ametiste  -  00TALS stolthet.

Don Quijote  -  Det vore väl tjänstefel att, när man pratar om Don Quijote, inte nämna Sancho Panza, som Peter Bjursten skulle ha sagt.

Oliver Stone  -  That is one magic luggie.

Goethe  -  Beskrev en gång ett av sina verk som "ett jävla humant drama".

Leipzig  -  Hommage à Preussen, Ostpreussen och Österrike-Ungern.

Zlatan Ibrahimovic  -  Vill gå i Yksels fotspår.

Kommentarer
Postat av: hell

ey! länk igen. jag ska komma på ett smart sätt att göra så tillbaks. det kommer nog ta en stund.

2007-02-12 @ 22:30:18
Postat av: AJM

Jag googlade på Peter Bjursten, min lärare i svenska och kulturhistoria på Leksands gymnasium, och snubblade över din blogg. Syftar Don Quijote-fotnoten på denne härlige man?
Han är i varje fall en hyvens karl, och tillsammans med Johan Forsell bland mina favoritlärare.

För att göra situationen ännu mer tillfällighetsaktig (i brist på bättre ord), kan jag nämna att jag är ett stort fan av Seinfeld, har "Orre" som alias lite här och var, och dessutom just har fått i uppgift av Peter att läsa "Den unge Werthers lidanden".

Bästa hälsningar
AJM

2007-02-15 @ 22:25:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0