Ingen vet om papegojan klarar natten

Hej igen!

Rockpoeten och kultgubben Jerry Seinfeld konstaterade en gång i tiden att när ens mjölkpaket börjar närma sig bäst före-datumet gör man desperat sitt bästa för att bli av med den vita drycken innan domedagen infallit. Man tvättar sitt ansikte i mjölk, man äter flingor tre gånger om dagen och man bjuder in katter från hela grannskapet. Mjölken blir helt enkelt inte speciellt inbjudande att dricka när den är utgången.

Om man, som jag, bedriver ett ensamhushåll så uppstår den typen av situation, ungefärligt räknat, varje gång man köper mjölk. Till exempel skedde det i måndags. En knapp timme innan jag skulle träffa min handledare för att prata om min c-uppsats hällde jag i mig åtta deciliter mjölk. Strax innan jag hade upptäckt den alarmerande bäst före-situationen hade jag druckit en och en halv liter vatten. Jag vet inte hur det är med er, men när jag har druckit för mycket mjölk eller vatten på en gång brukar jag kunna bli väldigt frusen, och därför eventuellt frostskaka lite. Nu gick det tack och lov aldrig så långt den här gången, men man kan bara tänka sig hur märkligt handledningsmötet skulle ha kunna bli:

"Men, Oskar, du skakar ju! Mår du dåligt?"

"Nej, nej. Jag har bara druckit för mycket."

"Oskar, vad har vi sagt om att vara full i skolan?"

"Nej, nej. Jag har druckit för mycket mjölk."

"Jaha, jag förstår. Mjölk är lite för starkt för dig? Så rejält av dig."

"Ehhm... Nej, jag bara skojar. Jag drog ett helrör innan jag kom in här, såklart... Ska du ha den där syltkakan?"


Det skulle jag verkligen inte ha mycket nytta av i mitt uppsatsarbete!


Faktum är dock att det inte är utan att man vill skaka lite av nervositet när man går på de där handledningarna. Ens handledare kan vilken stund som helst rasera hela ens litteraturvetenskapliga framtid genom att konstatera att ens arbete inte är tillräckligt bra för den här nivån, att toppen av ens förmåga inte räcker till. "Your actions were clumsy, and full of holes, almost like someone begging to be found out", som den mördade Scarlett Johanssons spöke säger till Jonathan Rhys Meyers i Match Point. Något sådant ägde emellertid inte rum. Min handledare verkade fullständigt nöjd. Min eventuella livslögn kan alltså pågå ett tag till.


PUSS!

/Björn van Pask





Fotnoter about hard facts


Rockpoeten  -  Hommage à Jay Goppingen.

Kultgubben  -  Hommage à Bosse Larsson.

Jerry Seinfeld  -  It is so sad, all his knowledge of high culture comes from Bugs Bunny cartoons, som Elaine Benes uttryckte det.

Syltkakan  -  Hommage à Olle Palmlöf.

Scarlett Johansson  -  Lyssnar inte på hiphop. I alla fall inte när hon är i Tokyo.

Björn van Pask  -  Hommage à Jesper Björnkjaer, Carsten Jancker, Björnadona, Dokendosa, Super-Paul, Jay Goppingen, Limas Bob Dylan och Jan van't Schip.

Kommentarer
Postat av: fanny

http://tv4.se/noje/537729.html
som kaniner, minsann!

2007-03-28 @ 19:56:45
URL: http://fanny.blogsome.com
Postat av: elly klumpfot

det är väl inte annat än rätt åt en att man får medicin som heter retard när man är så jävla klantig. jag blev väldigt törstig när jag läste om allt du druckit så nu ska jag dricka upp min mjölk.

2007-03-30 @ 13:00:38
URL: http://helhet.blogg.se
Postat av: kelly lumpfot

du kan vara en rockpoet

2007-03-30 @ 18:17:12
URL: http://www.tottenhamhotspur.com
Postat av: martina

Sorry, men du har blivit utmanad. Kanske har du redan gjort detta. Jag e ju lite efter...men gå in på min blogg för vidare info. Kram

2007-03-31 @ 09:48:54
URL: http://yevonde.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0