Nu är det tre mål mot ett för Rumänien

- I thought I'd reminisce for a while, if that's allright?


- Sure, go ahead!


   -   Dexy's Midnight Runners "Reminisce, Pt. 1"


Hej igen!

När jag i helgen vilade mig tillbaka till ett mänskligt stadie, efter den dvala jag berättade om i torsdags, ägnade jag mig bland annat åt titta på SVT:s krönika från fotbolls-VM 1994. Inget är bättre rekreering än att installera sig själv i VM 94-mode. Det är som ren meditation att se "det sveeenska landslaget landa i San Diego elva dagar före VM-premiären mot Kamerun" iklädda dåliga chinos och fluffiga blå pikétröjor, se Andreas Brehme festa med Scorpions, höra Svennis utropa "VISSSST!" när Kennet Andersson kommer fri, få sentimentala sammanbrott bara av att tänka på Sverige-Rumänien, se Hristo Stoitjkov "med otäck precision" överlista Bobo Illgner och slå ut Tyskland, se (milt uttryckt) upprörda tyska supportrar efter samma match skrika "SCHEISSE! SCHEISSE! SCHEISSE!" och riva sönder tyska flaggan, se VM-nationernas dräktdesigners kollektiva kollaps (inte ens de normalt gudabenådade italienska tröjorna var snygga), höra Tommy Svensson uttala den eviga doktrinen "det här ska bli en sådan fest, och det är vi som ska ha festen, det är jag helt övertygad om", se det bulgariska landslaget ha (vad det verkar) gruppsex med varandra efter att ha slagit ut Mexiko på straffar, gräma sig över att täckningen var på Rai och inte på Romario i semin mot Brasilien, se Baresi vråla ut sina krampsmärtor under finalen och att se Tomas Brolin, nedsupen till apstadiet, dansa i Rålambshovsparken.

Fotbolls-VM 1994 och just denna VM-krönika tillhör de absolut viktigaste referenserna som har format mig till den människa som driver tug.blogg.se i dag. Vi kan väl bara för sakens skull gå igenom de övriga fenomen som, tillsammans med allt som har med VM 94 att göra, har gett mig min karaktär. Se det här som ett klipp-ut-och-spara-bli-din-egen-tug-plusmeny. Allt som har byggt mig är på ett eller annat sätt förgreningar från det som det som räknas upp här:


* Mats Sundin i hockey-VM 1991
* Buster
* Tintin
* En bindgalen Peter Forsberg som krossar klubban över låret och hotar domaren med stryk
* Killinggänget
* Tomas Jonsson
* Eric Cantona
* José Luis Chilavert
* "Pulp Fiction"
* Gunnar Nordahl
* Seinfeld
* Håkan Hellström
* Nick Hornby
* Niklas Persson
* South Park
* Mats Olsson
* "A Clockwork Orange"
* Dustin Hoffman i "All the President's Men"
* Bob Dylan
* Erlend Loe
* Muhammad Ali
* "If You're Feeling Sinister"
* Woody Allen
* David Bowie
* Simpsons
* "London Calling"
* Filip & Fredrik
* The Office
* Andres Lokko
* "Deer Hunter"
* Greg Brown
* Velvet Underground
* Wayne Rooney
* "Royal Tenenbaums"
* "Amelie från Montmartre"
* Simon Bank
* Brideshead Revisited
* "Last Nite"
* Owen Wilson
* "Gudfadern"
* "Lost in Translation"
* Ingmar Bergman
* Zlatan Ibrahimovic
* David Letterman
* Scrubs
* Shakespeare
* Albert Camus
* Chuck Klosterman
* Pontus Wernbloom

Sådär. Varsågod. Nu är det bara att sätta i gång arbetet för att bli min efterträdare.


PUSS!

/"SCHEISSE! SCHEISSE! SCHEISSE!"






Fotnoter about hard facts


Det sveeenska landslaget  -  Hommage à Albert Svanberg.

Festa med Scorpions  -  De hade en sak gemensamt, Scorpions och det tyska fotbollslandslaget - de började se gamla ut.

Hristo Stoitjkov  -  "Vilken effektivitet och vilken avslutning! Han ÄR fantastisk!"

Romario  -  En playboy som gillade samba.

Förgreningen  -  Jag inspirerades onekligen en del av de argumentationsträd vi jobbat med i våra textanalyser i skolan. Vår föreläsare konstaterade att somliga tycker att det "är jätteroligt och älskar" att arbeta med analysträd. Nej, alla inom retorikområdet har inte ett bra begrepp om hur pass starka ord man ska använda i olika sammanhang.

Kommentarer
Postat av: scheisse

oj oj OJ! jag orkade knappt läsa fotnoterna... bink!

2007-10-03 @ 14:37:50
URL: http://helhet.blogg.se
Postat av: Kalla

Jag saknar Bob Gustafson i listan

2007-10-05 @ 22:14:21
Postat av: E

Hur får man tag i den krönikan? Har letat..

2007-11-09 @ 08:13:54
Postat av: Oskar

E: Om du inte orkar vänta tills SVT visar repris nästa gång är de lagliga alternativen förmodligen få. SVT kanske säljer om man mailar dem. Själv hittade jag krönikan på DC++.

2007-11-09 @ 12:13:15
URL: http://tug.blogg.se
Postat av: Junibacken

Är det någon som vet vad låten heter som spelas efter att sverige slagit bulgarien i Vm 1994 i sportens vm-krönika?

2007-12-05 @ 17:06:16
Postat av: Tug

Det är "Gloryland" med Daryl Hall & Sounds of Blackness, men VM-krönikans mest mytomspunna musikaliska stund är ju Springsteens "Jungleland" efter straffvinsten mot Rumänien. /Oskar

2007-12-05 @ 17:42:12
URL: http://tug.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0