Kommer det förbi en bägare sveper vi den

Hej igen!

I går var vi ute och, som Stan Collymore skulle sagt, svängde våra lurviga. Vi gick på lokal. Sänkte ett par kalla. Rullade hatt. Åkte till Margaritaville. Tog en bläcka. Eller, för att använda lekmannatermer, vi var ute och tog några öl.

För några månader sedan skrev jag här (notera gärna den roliga och oväntade kommentaren längst ner) en del om spontant vs. krystat skämtande mellan kund och personal. Detta aktuliserades under mina uppgörelser med bartendern i går:


Första ölen:

Tug:  Tjena, en sån vill jag ha (klappar på den ena Zeunerts-kranen).
Bartendern:  Okej, från JUST den kranen?
Tug:  Ja, precis.. Och ingen annan skit!
(Tug och bartendern tittar på varandra och skrattar. En lyckad inhandling.)


Andra ölen:

Tendern:  En till?
Tug:  Yes.
Tendern:  Samma kran?
Tug (skrattandes)Absolut!
(En helt okej omgång.)


Tredje ölen:

(Jag inser att kransituationen har hunnit dras till sin spets och tar därför med mig Zlatanna som chaperone. Jag har dessutom med sig ett ess i bakfickan...)
Tug:  Jag tar samma som henne... (Lägger fram en hög med tior och femmor) Jag tänkte att du skulle få lite mynt av mig.
Tendern:  Vad bra.... Det behövde vi.... verkligen.
Tug:  Det var det jag trodde!
(Än fungerar det, men det är tydligt att artilleriet börjar sina.)


Fjärde ölen:

(Nu börjar goda råd, och dessutom ölen, bli dyra. Efter lite avmätt skämtande om att jag avbrutit hans rökpaus kommer omgångens huvudsakliga trumfkort – jag betalar med kort. Alltid något.)


Vid det här laget är möjligheterna uttömda. För en femte öl skulle det krävas att jag och tendern börjar prata om att vi har samma förnamn, ungefär som Jerry Seinfeld med Jerry Lewis och George Costanza med George Peppard. Det var det inte värt. Så jag insåg att det var dags att gå hem.


PUSS!

/Uwe Freiler




Fotnoter about hard facts


Lekmannatermer  -  Hommage à Erik Dahl och Hammer Hill-Jensa.

Ess i bakfickan  -  Hommage à Ryan Foster och Mattias Jonson, spelare som verkligen kan komma in och förändra en matchbild.

Jerry Seinfeld  -  You may not tell by look at him, but he can run really fast.

George Costanza  -  Känner sig som en arbetslös porrskådis när han bär mustasch.

Kommentarer
Postat av: Fridah

Hur stolt kan man känna sig när man faktiskt fattar samma förnamn-dealen för att man såg den idag?

Man kan känna sig jättestolt.

2008-08-08 @ 21:06:51
URL: http://indiepopochskit.blogg.se/
Postat av: elly

guuud så många öl du köpte, oskar. och när var du ute? tråkigt att du inte var ut med oss i lördags. det hade ju nämligen gjort luckybesöket en smula roligare. puss

2008-08-11 @ 19:16:47
URL: http://helhet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0