Everybody had a hard year, everybody pulled their socks up, everybody put their foot down

Hej igen!

Extremt minnesgoda läsare kanske kommer ihåg att jag höll ett tal om Homer Simpson i vintras. Talet var en översvallande, och faktiskt bejublad, hyllning till den gule mannen.

Och även om hyllningen till denne egentligen egocentriske och arbetsskygge republikan var en överdrift för komikens skull, finns det tillfällen då jag verkligen avundas sidor hos Homer.

Som i dag. En dag i konstant uppförsbacke. Då det regnar konstant. Då det är en dag kvar till tenta, en tenta man kan just så lite till att man kanske borde plugga lite mer, men just så mycket till att pluggandet känns onödigt. Då man inte har energin att göra någon annan nytta istället. Då man känner sig lika delar utmattad och uttråkad.

Det är då man vill vara som Homer när han i vuxen ålder börjar på college. När han lämnar salen under brinnande föreläsning för att fnissandes med en pinne jaga en ekorre över gräsmattan. Detta är, i all sin självklara dumhet, en av Homers absolut bästa egenskaper. Att likt en femåring fullständigt gå upp och förlora sig i saker. Att låta hans impulser styra honom, med effekten att han har tio gånger roligare än de runt omkring honom.

Att känna denna oförfalskade och obegränsade glädje kan, när man nått en viss ålder i livet, stundtals kännas extremt fjärran. Som när man ägnar en hel dag åt att känna sig ur slag, sakna sin flickvän och märka att Abbey Road i princip är det enda man kan lyssna på som styr bort den där märkliga blandningen av annalkande huvudvärk och tristess.

Det är då som åtminstone jag önskar att jag kunde vara kapabel att greppa min pinne och sätta fart efter närmsta gnagare.


PUSS!

/Marvin Compper





Fotnoter about hard facts


Homer Simpson  -  Vann kategorierna "Most Weight Gained", "Most Hair Lost", "Most Improved Odor" och "Person Who Traveled the Least Distance to Be Here" på sin high school reunion.

Ekorre  -  Ett sorts djur.

Abbey Road  -  Beatles svar på New Morning.

Kommentarer
Postat av: Fridah

Darling, vad ska såna här dagar vara bra för när jag inte kan vara där och krama dig? Jag tycker att vi mordhotar Gud igen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0