I race motorcycles

Hej igen!

Jag tror att alla som någon gång varit barn, vilket nog gäller de flesta (utom möjligen hockeybacken Eric Desjardins), känner igen sig i att det bland ens klasskamrater fanns en speciell personlighetstyp. Jag talar naturligtvis om mytomanen.

Dels handlade det om personerna som satt inne med falsk "visste du att?"-fakta, i stil med "knyter man ihop sladdarna till två tv-apparater och stoppar i sladdarna i väggen så sprängs dem". (Okej, ett kanske inte fullt autentiskt exempel, men slutklämmen att "allting sprängs" är viktig i de här sammanhangen.)

Och dels handlade det om personerna som ljög om prylar de påstod sig äga, exempelvis den nyaste tv-spelskonsollen. Detta ledde i sin tur till att de även var tvungna att komma på eleganta lögner när de andra ville följa med hem och titta, som "eh.. nej, mamma har gett bort det". (Ett fullständigt autentiskt exempel. Av humanitära skäl håller jag inne med namn, men fråga Mange så kan han berätta.)

Jag kom att tänka på att detta när jag läste intervjun med Roland Andersson i dagens Sportbladet. Han får den en fråga angående att följa fotboll på tv:

"Hur många kanaler har du?

– Alla.

Alla?


– Jag har alla kanaler. Sedan har jag ett par tre videoapparater också."


Classic skolgårds-trash talk.


PUSS!

/Jens Todt





Fotnoter about hard facts


Allting sprängs  -  Hommage à Sten Frisk.

Mange  -  Hommage à Manges lille vän.

Trash talk  -  Hommage à när Göran Hermansson säger "Gå hem och lägg dig!" till Magnus Wernblom.

Kommentarer
Postat av: elly

jävlar, oskar. som du bloggar kan man ju tro att du inte behövde gå på någon föreläsning över huvud taget. jag har planer på en umeåblogg, men jag har inte orkat än. den som väntar på något gott, väntar ofta förgäves. puss

2008-09-06 @ 19:20:50
URL: http://helhet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0