I can tell you how I got from Deep Purple to Howlin' Wolf in only twenty-five moves

Hej igen!

Det finns en bild som har förföljt mig i ett par månader nu.

Den kommer från den gode Halvars blogg och det är den här bilden:





Ja, ni ser själva. En hel del böcker. Och det där motsvarar väl, uppskattningsvis, fem procent av hans totala bibliotek. Och så några kubikkilometer skivor och filmer på det.

Det intressanta är att han, i runda slängar, tre gånger i månaden utsätter sig för sysslor som gör att han måste flytta på större delen av biblioteket. Är det inte en flytt mellan skrivarstugan och skrivarkabyssen eller installering av nya Ikea-möbler så handlar det om att få frugan att måla om bokhyllorna.

Och jag tror att jag vet varför och jag förstår honom precis.

Allt handlar om att få en ursäkt för att kunna få plocka med sina album, dvd:er och böcker. Titta på dem, känna på dem, bläddra bland dem. Och kanske smaka på dem.

Det är en av huvudpassionerna för samlare.

Den dagen Spotify börjar tillhandahålla konvolut är det mer komplett och perfekt än vilken CCCP-superfemma som helst.

Det är därför man varje gång man flyttar eller bara städar alltid börjar med skivorna. Utåt sett har man naturligtvis en min av "ååh, de där åbäkena igen" men mentalt dansar man beneath the diamond sky with one hand wavin' free.

Och det är därför man då och då känner sig "tvingad" att göra High Fidelity-artade omorganisationer av sina samlingar.

Min dvd-samling är för närvarande sorterad efter först tv-serier och sedan efter regissör, internt sorterade efter kvantitativ ordninger.

Mina skivor är ordnade i följande kategorier: "Svenskt", "brittiskt", "Bob Dylan", "New York", "amerikanska singer/songwriters", "soul", "hip-hop", "house" och "country".


Ni ser själva. Galenskap.


PUSS!

/Bob Loblaw





Fotnoter about hard facts


CCCP-superfemma  -  Hommage à Eneqvist-Hägglund-Ollas.

High Fidelity-artade omorganisationer  -  Hommage à:



Kommentarer
Postat av: eagle

eeeeta myrer?

2009-01-27 @ 14:41:28
URL: http://helhet.blogg.se/
Postat av: Fridah

Under vilken kategori ligger Me & My?

2009-01-27 @ 15:38:45
URL: http://indiepopochskit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0