It's Benes, you jackass

Hej igen!

Språkpoliser tillhör ju inte direkt samhällets mest populära falang. Och det är ju ganska rimligt. De har sällan en sympatisk attityd och påpekar ofta saker som saknar en reell betydelse.

Som skribent är man så illa tvungen att hålla koll på språkdetaljer. Det ingår liksom i ens jobb att känna till reglerna och kunna se när de bryts. Däremot behöver det inte alltid vara fel att bryta mot reglerna. Ibland kan det rent stilistiskt till och med vara att föredra. Och, som Fredrik Lindström brukar säga, det viktiga är ju trots allt att man förstår vad som menas.

Därför kan jag allt som oftast se genom fingrarna med personer som inte kan skillnaden på de, dem och dom, på var och vart, på stor och liten bokstav, på störste och största eller på jämt och jämnt. Det är okej att särskriva. Det är också okej att vara så rabiat emot särskrivning att man felaktigt skriver ihop ord som i natt och i fred. Det är inte hela världen att använda engelskans genitivtecken när man skriver på svenska. Och det är heller inte hela världen att skriva svenskalärare i stället för svensklärare.

Jag ser det. Jag irriteras ett ögonblick. Jag släpper det.


Men.


Om jag någonsin igen ser någon skriva Seinfeldt, ja, då jävlar smäller det.


PUSS!

/Fredrik Reinfeld





Fotnoter about hard facts


Språkliga fadäser  -  Det är, för den delen, heller inte okej att uttala Zlatan på samma sätt som man säger Satan.

Seinfeldt  -  Jerrys granne sedan tolv år tillbaka tror å andra sidan att han stavar sitt efternamn Seinveld.

Kommentarer
Postat av: Mange

Jag tror att jag håller med om allt du skrivit här. Men särskrivningar? Det är aldrig aldrig aldrig okej. För det ska man dö.

2009-05-24 @ 13:07:40
URL: http://audereestfacere.blogg.se/
Postat av: ANNA

särskrifningar äro av dålig attityd, för dessa kan man få begå smärre företeelser, såsom att ge någon en fet smäll. jag tycker att alla de som är osäkra på "seinfeld" kort och gott kan kalla det för seinis. [sajnis]. men ändå, hur kan man tro att det stavas så? med tanke på att man t.o.m. uttalar det med ett "d". [sajnfelld].

2009-05-24 @ 18:06:04
URL: http://beringerhill.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0